ANMELDELSE: LAND HER O! - SYNTAX TERRORKESTER.

Med "Land Her O!" leverer Syntax TerrOrkester et av årets desidert beste album til nå.

Da Syntax TerrOrkester ga ut første albumet sitt "Familien min forstår ingenting av det" i 2008 ble den mottatt så som så. Albumet i seg selv var bra på flere måter, det hadde låtene, riffene, særpreget men også en produksjon som både kan hylles som genuint DIY eller forkastes som en halvgrei demotape med bra låter på. Etter min mening er det definitivt et genuint DIY preg over første albumet, rocka, eksperimentelt og fengende. Alle album som blir spilt inn med to mikrofoner i et bedehus på Karmøy blir det, det er i hvert fall det ryktene sier.

Nå skal det sies at jeg ikke hadde hørt noe av Syntax TerrOrkester før for rundt en måned siden, kun få uker før album nr 2 kom ut.

Det er nettopp dette albumet, album nr 2 denne anmeldelsen handler om. Platen heter "Land Her O!" og i motsetning til første albumet er dette spilt inn i Duper Studio i Bergen, som er et av landets ledende platestudioer. Lydbildet deres har blitt perfeksjonert, gitarene har den svevende klangen intakt, trommene er presise men flytende, bassgitaren har dybden og keyboardisten får det rommet han skal ha. Syntax TerrOrkester kan til tider få et Shoegazer-preg over musikken, med guitarsynthesizer pedaler og mye elektronikk inn i livesettet sitt. De har til og med en Macbook Pro på scenen, som i disse dager er  synonymt med elektronisk indierock. Dette bandet derimot, bruker hovedsaklig Macbooken sin til følgende: lyden av måker som lager lyder måker lager, diverse vokalklipp fra folk på Haugalandet (området Karmøy ligger i) og bølgeskvulp. Så ja, ikke den tradisjonelle bruken av en Macbook på scenen for å si det sånn.

Låtene på albumet spriker mellom å vare i 8-11min og helt ned til 01:39 som er albumets korteste låt. Med andre ord så er Syntax TerrOrkester vanskelig å sette i bås, til tider høres det ut som Kråkesølv i en shoegazers kropp på Karmøydialekt og andre ganger høres det ut som uutgitte bonuslåter fra Daydream Nation av Sonic Youth. Så ja, dette er et album som lett kan settes i feil bås, derfor vil jeg ikke gjøre et forsøk i det. Låter som Ut På Markene og Alt Va Sant er perfekte eksempler på det jeg skrev i stad, disse låtene har kombinert de forskjellige delene av Syntax sin stil. I låten Ut På Markene er de første minuttene fin og relativt standard norsk rock med dialektvokal, til tider svevende og til tider veldig presist, rent instrumentalt.  Men rundt fire minutter ut i låten stopper dette opp, oppfølgt av gitarer som leder oss inn i neste del av låten. Her kommer måkene og bølgene jeg skrev om tidligere inn og legger seg bak det instrumentale, vokalen blir mer agressiv og vokalist Knut Andreas Knutsen gjentar linjene "Ka faen ska du sei når du står der? Ingenting mellom, ingenting mellom." Etterfølgt av gjentakelser av låtnavnet, selve lydbildet her beveger seg inn på andre litt mer utradisjonelle områder. Melodiene her blir så romslige at gitarene får improvisere som bare det, trommene ruller avgårde og blir en fryd å lytte til. Alt i denne låten er perfekt, komposisjonen, fordelingen av melodiene og det generelle uttrykket.

Den andre sangen jeg vil si noe om er siste sporet, Alt Va Sant. Denne låten starter med deilig gitarklimpring og svevende trommespill, vokalen som har vært jevn gjennom albumet får sitt definitive høydepunkt i denne låten, hjertefølt og vakkert. Første halvdel av denne låten er noe av det mest behagelige jeg har hørt i hele 2010, andre halvdel er noe av det desidert mest intense jeg har hørt på lang tid. De omtrent 7 siste minuttene er bygd opp av to deler, et vakkert men drivende parti og et rocka parti som gir meg assosiasjoner til både piratskip, Tom Waits og Kaizers Orchestra (uten at det føles ut som om de prøver å være noen av dem, kanskje piratskipet da) Disse forskjellige partiene blir spilt vekselvis i flere minutter, hver gang de gjentas er det kjappere, og kjappere og kjappere helt til trommesettet dundrer avgårde i hardcorepunk stil og gitarene tar av med full kraft. Første gjennomlytting av albumet fikk jeg med en gang et spesielt forhold til denne låten, hver gang jeg skal høre albumet starter jeg med denne låten. (som er avslutningssporet) Hører den, også hører jeg fra spor nr 1 og gjennom albumet. Helt magisk låt, som jeg etter å ha opplevd en konsert med bandet på lørdag kan bekrefte at sparker enda mer baller live!

Lyttelinker:
SPOTIFY
WIMP

"Land Her O!" er som du kanskje forstår et enormt bra album, med nok særpreg og originalitet til å stikke seg ut av de store mengdene norske band som har dukket opp den siste tiden. Jeg kan med hånden på hjertet og headsettet på hodet si at Syntax TerrOrkester har servert oss et av de beste norske albumene til nå i 2010.