ANMELDELSE: BROKEN PILGRIMS - SOCIAL SUICIDE.

Eksplosivt, aggressivt, beinhardt og hardt.

Social Suicide har blitt kalt Norges nye hardcore-håp av de fleste musikkjournalister i landet. I mine ører ligger de et sted midt i mellom Converge og Gallows (sistnevnte har de varmet opp for i Bergen) Når debutalbumet Broken Pilgrims nå slippes løs på det norske publikum får vi alle se om de innfrir de skyhøye forventningene. Det gjør de. Helt i fra åpningssporet Mail From The Watchtower til min personlige favoritt Harlots & Prophets til singelen 5th Man On A Dead Man's Grave og den sinte men nydelige avslutningen The Last Martyrs leverer bandet varene 100%. Minneverdige riff, brutal vokal og en trommis som virkelig vet hvordan han beveger seg rundt et trommesett er både nøkkelordene i Social Suicide og hovedgrunnen til at Broken Pilgrims er et såpass bra debutalbum. De presser ut 11 låter på en knapp halvtime, noe som betyr at dette blir en intens reise.

For meg som har gått til innkjøp av både den fantastiske EPen Kansas City Shuffle (som også du bør skaffe deg) fra 2009 og 7" singelen 5th Man On A Dead Man's Grave var forventningene skyhøye til hva de fikk til med mer plass å boltre seg på. Med Broken Pilgrims leverer Social Suicide et av årets beste norske album innen den hardere typen musikk. Albumet er ute fra 27.September på Brilliance Records, samme selskap som Simon Says No!, Benea Reach, Tôg og Leif & The Future (de to sistnevnte har vært innen bloggen ved en tidligere anledning)

Kort oppsummert er Broken Pilgrims det heftigste, mest eksplosive og fengende metal/hardcore-punk albumet på lang tid her til lands. Løp og kjøp!

Hør albumet i Spotify/WiMP! (linkene blir oppdatert når albumet er tilgjengelig)

Sjekk ut videoen til 5th Man On A Dead Man's Grave!