ANMELDELSE: LE NOISE - NEIL YOUNG.

Storslått, minimalistisk, mektig og majestetisk.

Neil Young er litt av en mann, med en massiv mengde album i bagasjen (ifølge internett er han oppi rundt 33studioalbum) er han en mann med lang fartstid i verdens musikalske univers. På Le Noise, hans nyeste album er lydbildet hans det mest massive jeg har hørt fra denne mannen, og alt kommer fra en gitar og en vokalmikrofon. Albumet er produsert sammen med Daniel Lanois. (tittelen Le Noise er da en liten spin på navnet hans, men det forsto du kanskje av deg selv) Lanois har gjort underverker med gitarlyden til Young. Albumet høres til tider ut som et 90talls shoegaze-album alá My Bloody Valentine, uten trommer og med Neil Young sin røst. Det finnes ikke et snev av trommer på hele albumet, det eneste som minner om trommer er lett perkusjonspilling på selve gitaren til Young. Noe annet jeg ikke hadde forventet fra Neil Young var droning, jepp du finner gitarpartier som sklir rett inn i drone-sjangeren.

Le Noise er et album som du må sette deg ned med for å nyte 100%. Som bakgrunnsmusikk er det perfekt, selv om du da ikke får noe spesielt ut av den vakre musikken som siver ut av dette albumet. Selv om låter som Hitchhiker (som forøvrig ble skrevet for leeeenge siden men har ikke fått plass på noe album før nå) er noe av det nærmeste man kommer en perfekt Neil Young låt så er det øyeblikk og låter på dette albumet som holder det litt tilbake. Noen låter blir altfor lite minneverdige og gjør at albumet blir noe ujevnt. Selv om låtene Love And War, Hitchhiker og Walk With Me er store høydepunkter for meg klarer jeg ikke å elske dette albumet. Det er ikke et dårlig album, men det kunne vært så mye bedre også.

Hør albumet i Spotify/WiMP!