ANMELDELSE: RELAX; THE MOUNTAIN WILL COME TO YOU - COLD MAILMAN.

Svevende, nordnorsk post-rock/indie-pop, fint? Jepp.

Cold Mailman er så mye som et indie-pop/post-rock band fra Bodø som gir ut sitt tredje album mandag 4.Oktober. Bandet har fått ganske mye oppmerksomhet det siste året, både i norsk presse og på musikkfestivaler landet over. Med albumet Relax; the Mountain Will Come to You beviser de at de fortjener det. Med vakre melodier, låter fullspekket av følelser og nerve og en gjennomgående stemning som gjør at albumet blir en fryd å høre på hele veien gjennom. Fra åpningssporet What Now, Muhammed? til singelen Pull yourself together and fall in love with me (som jeg tror blir en sang som kommer til å dukke opp titt og ofte i høstmånedene/vintermånedene vi har i møte, hvertfall hos meg) over til låter som bygger seg opp til storslåtte post-rock låter som Fatal Conversation. Albumet holder seg aldri helt til en ting, men de tingene de blander inn passer perfekt.

Når du ser på bakgrunnen til musikerne i Cold Mailman må du nesten begynne å lure på hva som skjer der oppe i Bodø. Hvor ofte hører du et band med såpass vakker og behagelig musikk hvor medlemmene spiller/spilte i band som Lukestar, Kollwitz og The Spectacle, for de som ikke kjenner til disse bandene kan jeg kort og godt si at det er hardt, ganske så hardt. Bodø har gitt oss mye god musikk de siste årene, jeg gleder meg til å se mer av den fantastiske musikken byen har å by på nå frem til de store massene. Fordi bandene er der, de har bare ikke fått oppmerksomheten enda. Cold Mailman gir ut dette albumet på Kråkesølv Records, første utgivelse på det ny oppstartede selskapet etter Kråkesølv sin debut, Trådnøsting.

Kort oppsummert er Relax; the Mountain Will Come to You et av høstens vakreste og mest stemningsfulle album til nå, definitivt verdt en lytt for alle med et hjerte for fin indie-poprock/post-rock. Men ta deg god tid, dette er et album som vokser på deg med hver lytt.

Hør albumet i Spotify/WiMP! (linkene blir oppdatert når albumet er tilgjengelig)

Hør låten Pull yourself together and fall in love with me her, videoen er lagd av medlemmene i bandet selv.