ANMELDELSE: SIMON SAYS NO! - SIMON SAYS NO!.

Seige lydvegger og melodiøse gitarer, shoe/foo-gaze såklart.

Simon Says No! (SSN!) er et av band som føyer seg inn i en rekke band som etterhvert har blitt en veldig akseptabel bunke med norsk shoe-gaze. SSN! spiller shoegaze som ligger i samme landskap som Serena-Maneesh, med andre ord de blander inn mer vanlig rock inn i miksen, for å få et både svevende og presist lydbilde på en og samme gang. De ble kalt foo-gaze av en musikkjournalist en gang, hva han mente var at SImon Says No! hørtes ut som en mellomting mellom Foo Fighters og My Bloody Valentine. Forsåvidt enig i det til en viss grad. Det selvtitulerte debutalbumet kom ut 13.September og etter både en og sytten gjennomspillinger har jeg endelig kommet frem til hva jeg synes om det.

SSN! sitt album er et nydelig stykke shoe-gaze som alle fans av 90tallets mektige shoe-gazeguder My Bloody Valentine bør sjekke ut så fort som fy. Det er støyete, det er ektefølt, det er stort og det er høylytt. Singelen Solitary Rush gir deg et raskt overblikk over mye av det du har i vente, fuzzfylte basslinjer og herlig typiske shoe-gaze gitarvegger er store nøkkelord her. Får assosiasjoner til tidligere nevnte My Bloody Valentine sitt mesterverk Loveless på noen av låtene her, hvis det får deg til å smile så løp og kjøp dette albumet, rett og slett! Samtidig som det er støyete og svevende shoe-gaze får du også se den andre siden av SSN! i løpet av dette albumet, en skitten liten punkjævel av en låt som de har plassert rett før albumet tar slutt, nemlig låten Cut Off Orange. Herlig punk/hardcore som drar paralleler til fortiden til tidligere prosjekter medlemmene har spilt i.

Simon Says No! finner ikke opp shoe-gazekruttet her, men om det smeller, det gjør det. Låtene sitter nydelig inni det lille universet du trer inn i når du dykker ned i albumet. Eneste kritikk jeg vil nevne er det at låtene Solitary Rush, Systematic, Sigh og Cut Off Orange er såpass gode låter for SSN! at på de første gjennomspillingene blir noen av de andre låtene litt overkjørt av dem. Ikke misforstå, resten av albumet er også bra, men når disse låtene utmerker seg så mye tar det noen gjennomspillinger for at resten skal sitte 100%. Alt i alt er Simon Says No! sitt debutalbum et must i din shoe-gaze samling (om du har det, hvis ikke.. skam deg) Et herlig stykke musikk som bør settes pris på, mye sjel i låtene her. Hvis noe som helst av det jeg har nevnt gjorde deg nysgjerrig på albumet, løp og kjøp!

Hør albumet i Spotify eller WiMP!

Sjekk ut singelen Solitary Rush i videoen under!

Hør også låten Cut Off Orange i den andre videoen, skitten liten punkjævel. (som sagt)