ANMELDELSE: GOONFIGHT - GOONFIGHT.

Skitten og gloheit skranglete punkrock fra gutta i Goonfight!

Når jeg fikk Goonfight sitt debutalbum i innboksen min og hørte gjennom det en gang fikk jeg bakoversveis. Musikken er så direkte, så agressiv men også jævli dansbar. Det er catchy riff, litt støy og skranglete lydbilde i tjuetre og et halvt minutt. Jepp, albumet varer ikke lengre enn det, ni låter på under tre minutt hver og en låt på 3:19 er klare indikasjoner til at dette er kjappe og heftige låter. Men, selv om de er korte klarer de å presse mye inn i hver låt uten at det blir uoversiktlig eller at det føles stressende. Låtene har akkurat rett mengde partier i seg, det låter kjapt men gjennomtenkt.

Låt på låt på låt sparker de meg i trynet, og selv om det gjør vondt så liker jeg det. Det er frenetisk og kaotisk samtidig som det er kontrollert som fy. Innimellom får jeg assosiasjoner til At The Drive-In og andre ganger hører jeg mer rett frem punkmentalitet inni miksen. Høydepunkter som låtene Vultures, Like A Bull In A China Store, Let's Shake On It, Black Hole og When The Night Calls (legg merke til at jeg trekker frem hele fem låter som høydepunkter, det sier litt når 50% av albumet er høydepunktene) er herlige låter som jeg går tilbake til når jeg vil ha en kort punk-utblåsning og ikke har tid til å dykke inn i hele albumet. Hele albumet er solid, ingen låter lider noe betydelig, som på alle album er det låter som utmerker seg positivt, her er det heldigvis ingen som utmerker seg negativt. Det er rett og slett skamfett.

Nå har jeg skrevet to relativt greie avsnitt uten å nevne fortiden til medlemmene i Goonfight, på tide å mimre litt. I Goonfight finner du musikere med fortid i band som: Kaospilot, Smorgasbord, Lukestar, Beezewax og Bonk. Med andre ord, jævli bra folk. Kaospilot leverte jo et av de feteste metal/hardcore platene i 2009 med sitt Shadows, så dette er karer som kan sakene sine. Selv om Goonfight har et mye mer rock n roll preg over musikken sin enn det Kaospilot hadde og forsåvidt noen gang kommer til å få.

Som oppsummering kan jeg si at Goonfight sin debutplate er et stykke rykende fersk norsk punk som bør inntas av alle som setter pris på litt skitten rock/punk. Til tider hører du At The Drive-In, andre ganger dukker det opp litt The Cramps (kanskje det bare er meg, men jeg følte det) og en overhengende aura av The Sonics sine revolusjonerende punkalbumet på 1960tallet er tilstede på dette albumet. Et av 2010s aller beste punkalbum kommer fra Norge, nærmere bestemt Goonfight. Jeg har INGENTING å utsette om dette albumet, det er bare så inni helvetes bra! Løp og kjøp, nå.

Hør albumet i Spotify eller WiMP! (som vanlig er Spotify tregt ute med nye norske album.. Linken oppdateres så snart den dukker opp)

Hør låten Tax i videoen under, liten forsmak på hva Goonfight har å by på!