ANMELDELSE: NOTHING - N*E*R*D.

N*E*R*D er tilbake med nytt album, med heftig jazz/funk stemning i bagasjen. Er det fremdeles like digg?

N*E*R*D er en rar affære. De er en av få hip-hop/rock grupper som klarer å skvise ut guilty pleasures (for noen) som Everybody Nose (All the Girls Standing in the Line for the Bathroom) en mer eller mindre irriterende låt som ble spilt altfor mye ute på både nattklubber og MTV da albumet Seeing Sounds kom ut, samtidig som de leverer fantastiske låter som Lapdance, Brain, Truth or Dare, She Wants to Move og en enorm mengde andre låter. Nå er det nye albumet ute, Nothing heter det. Lever det opp til forventningene som de tidligere albumene har skapt? For å svare kort og enkelt, ja, fytti helvete ja.

Nothing er et album spekket fullt av herlige gitarriff, feite og dansbare beats og groovy vokal, både det som blir sunget og det som blir rappet (rappa?) Det låter levende, ekte og hver eneste låt skaper en stemning av at N*E*R*D har kost seg på innspillingen av dette albumet. Som vanlig på et album fra Pharrell og resten av gjengen er sjanger noe som skal utnyttes, vrenges på og fornyes. Åpningssporet Party People er en perfekt låt til å fyre opp når du vil at folk skal få ræva av sofaen på en hjemmefest, samtidig som den kommer til å passe ypperlig inn på en nattklubb. Kontraster dukker opp allerede på andresporet, Hypnotize U, som forøvrig er andresingelen på albumet. Låten vipper mellom sukkersøt RnB ballade og skitten lapdance-låt, og ja, det er ikke kødd. Om ikke det var nok er neste låt, Help Me, en miks mellom funk/blues og hip-hop, i kjent N*E*R*D-stil såklart. Med den fantastiske tekstlinjen "No, I won't kill you, but I'll watch you die!" med linjen "Die, bitch, die!" rett etter oppå heftige blåsere høres bandet ut som et vaskeekte bluesrock-band.

For å oppsummere, med Nothing har N*E*R*D levert nok et herlig album, med både partylåter, hardtslående blues, deilig funk og omtrent førti tusen flere herligheter i posen. Et fullverdig N*E*R*D album med andre ord. Hvis du noensinne har likt en N*E*R*D låt, løp og kjøp!

Hør albumet i Spotify eller WiMP! (Som vanlig er Spotify tregt ute... WiMP is the shit!)

Se musikkvideoen til førstesingelen Hot 'n Fun, Nelly Furtado er også med på låten. Hør hør!