KONSERTANMELDELSE: SUSANNE SUNDFØR @BYSCENEN, HAUGESUND.

En oppvisning i musikalsk magi.

Arkivfoto: Susanne Sundfør konsert i Haugesund, Våren 2010

Konserten på Byscenen i Haugesund igår kveld med Susanne Sundfør er mitt andre møte med hennes musikk fremført live. Forrige gang var noen få uker etter albumet The Brothel ble sluppet løs ut i butikkene, på samme scene faktisk. Den konserten var en enorm opplevelse. Frysninger, hakeslepp og fullstendig indre ro er oppsummerende ord for å beskrive konserten. Med andre ord, forventningene før denne konserten var enorme. Spørsmålet er, innfridde Sundfør mine forventninger? I korte trekk, ja.

Black Widow får æren av å åpne konserten, vakkert og flytende, frysningene kicker inn tre sekunder etter Sundfør lirer av seg første tekstlinje. Slik fortsetter det gjennom trioen Knight of Noir, Dear John og Lullaby før Lilith smeller i gang i ren synth-psykedelia. Publikum stod for det meste helt stille og kikket på det som skjedde på scenen, noen rundt i salen stod å vugget i takt med musikken, resten stod dønn stille. Bandet Susanne Sundfør har med seg er i storform, alt er tight, alt er satt sammen korrekt og alt høres både innøvd og sjelfullt ut.

Omtrent midtveis i konserten forlot bandet scenen og kun Sundfør stod igjen. Kun bevæpnet med mikrofon og piano/keyboard trollbandt hun publikumet med både en herlig Father Father og en av kveldens uutgitte låter, nemlig The Silicone Veil.

Samtidig som bandet returnerer til scenen får vi høre at den neste låten er en ny en, tittelen er Stop (i følge setlist-arket heter den faktisk Stop! med utropstegn) Synther og trommer kjører i gang og låten bærer et med mangel på bedre ord industrielt preg. Igjen viser bandet hvor enormt talentfulle og tighte de er, låtene sitter som skudd. Låten The Brothel blir etterfulgt av høylytt applaus, en av albumets singler. Når publikum er ferdig med applausen sier Sundfør følgende: Det var en sang som har blitt spilt på radio, den neste er en sang som ikke er spilt på radio. Sangen starter med et smell, groover og rocker med det samme industrial preget som i Stop. Hvis Sundfør går mer i den retningen så er fremtiden god for alle fans av The Brothel albumets mer eksperimentelle side.

Alt i alt var konserten enda et bevis på at Susanne Sundfør leverer noen av de beste konsertopplevelsene i Norge i 2010.