ANMELDELSE: JUVENILE JUNGLE - DEATH BY UNGA BUNGA.

Garage rock har sjeldent vært kulere enn dette.

Death By Unga Bunga, et ungt band fra Moss som på mandag slipper debutalbumet sitt Juvenile Jungle, et album jeg har både sittet, danset og smilt på grunn av. Jeg har ventet på dette albumet helt siden jeg så dem live på Café Moody tidligere i år, en av de kuleste konsertene som noensinne har skjedd i Haugesund. De var faktisk et av de første bandene jeg skrev om her på bloggen. Albumet oser av gammel garagerock fra 1960tallet, samtidig som du også kan høre en del nyere musikk inni der også. Hvis Death By Unga Bunga hadde spilt på 1960tallet hadde de vært et av tiårets feteste band, både på plate og på scenen. Uten tvil. Musikken er catchy som pokker, dansbar som pokker og gjennomført til tusen. Du føler aldri at de kopier heltene sine, selv om du kan plukke et og annet riff her og der og koble det opp mot band fra 1960tallet. Death By Unga Bunga er et av Norge kuleste band, kort og godt.

Juvenile Jungle er bygd opp av elleve låter som balanserer mellom det dansbare, det hjerteskjærende (ja, det er minst en kjærlighetslåt på denne skiva) og garagerock med en kraftig dose av punk krydret oppå. Albumet åpner med Orgy Of The Dead, et spor som introduserer albumet med overlappende vokaler og et svevende lydbildet som ender opp i litt gitareffekter, før den første skikkelige låt kicker inn, nemlig tittelsporet Juvenile Jungle. Etter første tekstlinje, frekke basslinje, trommegroove, gitarriff og keyboardlinje vet du nøyaktig hva dette kommer til å bli, et album som rykker så kraftig i dansefoten at du må være lam i både føtter og hjerne for å ikke ende opp på dansegulvet! Slik fortsetter det helt til spor seks, det er her kjærlighetsballaden gjør sitt inntog. Låten heter Donna, en sang som gir meg bilder i hodet av et amerikansk skoleball på 1960tallet, slowdance og boblende hormoner er nøkkelord her, herlig lite avbrekk fra resten av albumets ville galskap. Men, fortvil ikke, allerede på neste låt, She-Devil tråkker bandet gassen i bånn igjen.

Alt i alt er Juvenile Jungle et album som rykker hardt i dansefoten, med gjennomført dansbare låter, rett og slett. Death By Unga Bunga har levert et herlig album med så og si ingen svakheter. Jeg har ikke danset, smilt og kost meg mer med et rockealbum på lenge som det jeg har gjort med dette. Anbefales til alle som noen gang har danset til en rockelåt, jeg mener det. Løp og kjøp!

Sjekk dem ut i videoene under!