ANMELDELSE: DEVOURED TREES AND CRYSTAL SKIES - ARISTILLUS.

Det yngste bandet på Fysisk Format har lagd en av de kuleste platene på Fysisk Format, noe som sier sitt.

Aristillus er en guttegjeng rett rundt myndighetsalder, de spiller musikk som ligger i grenseland mellom JR Ewing sitt illsinte lydbilde og mer melodiske post-hardcore band som At The Drive-In. Mandag 24 Januar gir de ut debutalbumet sitt Devoured Trees and Crystal Skies på et av Norges beste labels, Fysisk Format, et label hvor ingen, jeg gjentar INGEN av utgivelsene er svake ledd. Forventningene var derfor store til dette albumet, og de forventningene ble innfridd.

Helt fra startskuddet Dying, Keep Dying sier bandet fra om hva du har i vente. Klimprende gitarmelodier, skrikende vokal som aldri blir slitsom og en overhengende stemning som fortsetter gjennom hele plata. Krydderier fra tidligere nevnte At The Drive-In og JR Ewing dukker opp innimellom, selv om Aristillus aldri blir like harde som JR Ewing, mye mye mer fokus på melodi enn kun sinne. Slik går det gjennom hele albumet, alle 35 minuttene. Det jeg syns er det sterkeste med Aristillus er hvor alvorlig musikken er, de spiller melodiøs indie/hardcore og kødder det ikke til. Det høres modent ut, svært gjennomtenkt og ektefølt. Måten låter som Bury The City Lights er bygd opp på er så enkelt, men vanvittig effektivt. Aristillus leker litt med som smått progressive preg innimellom, selv om låtene sjeldent sniker seg over 4:00. Til tider minner det litt om Kollwitz, eller rettere sagt en 20kg lettere Kollwitz, mindre tungt men samme stemning.

Alt i alt er Devoured Trees and Crystal Skies en herlig start på norsk hardcore i 2011. JR Ewing har endelig fått arvtakere, Aristillus, Dyst og Social Suicide er den nye generasjonen. Velkommen!

Se Aristillus spille åpningssporet Dying, Keep Dying under fjorårets Bodø Hardcore-Festival i videoen under!