ANMELDELSE: BLACK WAVES 7" - DYST.

Unge og lovende Dyst slipper løs 7" singelen sin Black Waves 14. Februar.

For de som ikke kjenner til bandet, Dyst er et band fra Sotra/Bergen som spiller en blanding av metal, punk og hardcore. På første utgivelsen Do You Miss Any Bricks? kjørte de seg opp på hardcore i samme gate som Converge, med litt mer punk enn metal. På Black Waves derimot utfolder de seg i et mye tyngre lydbilde. Gitaren har mer lavfrekvens, produksjonen er bedre (Harry's Gym Studio leverer varene atter en gang) og vokalist Joakim Vindenes har mer brøl i stemmen sin, han er sjef over lydbildet, vokalist fylt til randen med autoritet. Kort sagt, alt er rett og slett omtrent trettisju hakk tyngre, og takk og lov for det.

Se den rykende ferske videoen til Black Waves, anmeldelsen fortsetter under!

Dyst har gått ifra å være forfriskende punk/hardcore til å låte som et modent, voksent og alvorlig band som legger mye arbeid i låtskrivingen sin. De spiller fremdeles relativt enkle riff, men gjør det på et enormt selvsikkert vis. Det lydbildet de plasserer seg i med denne singelen gjør at Dyst kommer til å stå på egne bein, uten å måtte bli sammenlignet med f eks Social Suicide, som både er kompiser med Dyst og er signet til samme label, Brilliance. Der hvor Social Suicide omfavner punk/hardcore og gjør det steinbra kjører Dyst seg opp på flere hakk tyngre gitarer og mer metal. Hovedlåten på singelen, nemlig låten Black Waves er et monster av en låt. Rått og skittent gitarriff innleder låten, trommene banker vettet ut av skallen din og som nevnt tidligere, vokalen er så autoritær at jeg får bakoversveis til tider. Låten er rett og slett skambra, basta bom.

I anmeldelsen av Social Suicide sitt debutalbum skrev jeg følgende: "Kort oppsummert er Broken Pilgrims det heftigste, mest eksplosive og fengende metal/hardcore-punk albumet på lang tid her til lands." Hvis Dyst klarer å overføre den enorme energien som de viser på denne 7" over på albumformatet skal vi ikke se bort ifra at Social Suicide får besøk oppe der blant de beste metal/hardcore-punk albumene Norge har fostret på lang tid. Gutta i Dyst er til og med flere år yngre. Merk mine ord, Dyst er her for å bli.

PS: Hypp på mer fersk og hard musikk fra Norge? Trykk her: linklinklink...