ANMELDELSE: YET YOU GIVE ME (THE BLUES) 10" - DIG DEEPER.

Dig Deeper gir oss en rykende fersk EP med fem låter fylt til randen med blues, country og stadionrock om hverandre.

Dig Deeper, et Bergensband som kort og greit spiller rock. Hvis man går dypere inn i det kan du høre både Madrugada/Nick Cave stemning, eldre countryrock og et preg av 2000tallets indie-rock, rett og slett stadionrock innpakket i et varmt og med mangel på bedre ord, koselig lydbilde. Første fysiske utgivelse fra Dig Deeper er EPen Yet You Give Me (The Blues), spørsmålet er såklart om bandet har klart å få til samme magi som på første singelen "Memphis".

EPen starter med nevnte Memphis, en låt som umiddelbart viser deg hva Dig Deeper driver med. Rolige og laidback melodier på gitar satt opp mot tight tromming, og den sjangertypiske oppbygningen mot allsangrefrenget. Det er blitt gjort før, ingen tvil om det, men Dig Deeper gjør det enormt bra. Memphis er radiomateriale, uten tvil, en veldig sterk singel. Videre på EPen finner vi flere sterke låter, hvor Erickson stikker seg ut som en soleklar favoritt. Selv om de to nevnte låtene er mine favoritter er det ærlig talt ingen av sangene på denne EPen som drar ned, selv om sistesporet "Do You Remember Me Back Then" kanskje blir en litt for avslappet avslutning etter en mye heftigere rockelåt, nemlig Erickson. Men, Dig Deeper definitivt et band som jobber opp imot kvalitetssikring, alt høres veldig gjennomarbeidet ut.

Memphis by DigD

Som sagt tidligere i anmeldelsen, Dig Deeper finner ikke opp kruttet her. Det de gjør istedenfor er å samle sammen kruttet de gamle heltene har utviklet, drysset på litt 2011 krydderier og vips så har du en sound som funker. Nå er det bare å vente på albumet da, fem låter er bra men i Dig Deeper sitt tilfelle vil jeg høre mer, herlig musikk rett og slett.