ANMELDELSE: SE DEG RUNDT I ROMMET - FJORDEN BABY!.

Bandet som leverte et av mine favorittalbum fra 2009 har mest sannsynlig levert årets beste norske album, baby!

"Høyt oppe, langt nere, som å våkne i en ny drøm." synger vokalist Sturle Kvilekval på åpningssporet Linoleum (intro), helt fra første stund høres Fjorden Baby! (FB!) ut som de gjorde på debutalbumet, samtidig som det låter enormt mye større. De har tatt sine særegne lyder, stemninger og sjangerblandinger inn i et studio som er både tre, fire og fem ganger mer profesjonelt enn det de gjorde sist. Noe man hører enormt klart på dette albumet. Synthlyder svever fra side til side, basslinjene er like herlige og seige som sist, tekstene har samme spæise stemning og alt låter rett og slett knall.

Se Deg Rundt I Rommet er stappet fullt av låter fra hele FB! sitt musikalske landskap. Her har vi popballader, dub, punk og synth-pop. Mye å bite over, heldigvis er dette noe FB! er mestere i. Introen Linoleum glir elegant over i Maskinen, en låt som viser bandet fra den samme siden som på debuten, men med mye mye tettere lydbilde. Alles favoritt-asiat Nam Nguyen (ihvertfall min) er mer tilstede på dette albumet, han blir plassert lengre fremme i lydbildet, noe som kler dem veldig godt. Som nevnt i intervjuet jeg gjorde med dem (link) innrømmer de sitt elskforhold til Yellow Magic Orchestra, inspirasjonen de har fra YMO er utvilsomt tilstede i de aller fleste låtene på skiva.

Sjekk ut liveversjon av låten Anarki & Virvar i videoen under, anmeldelsen fortsetter like under den igjen.

Hver eneste låt på albumet har noe vakkert, steintøft eller herlig over seg, eller alle tre. Anarki & Virvar er en slags hybrid mellom synth-pop og punk-rock, med en god dose sjarm. Sekundet etter den er ferdig dukker pop/rock-balladen Som På TV opp, fine melodier, fin tekst og et lavmælt og ydmykt Fjorden Baby! overbeviser meg om at de er langt ifra noe one trick pony.

Men, det var ikke før spor elleve av tolv det gikk opp for meg at Se Deg Rundt I Rommet ikke bare er like bra som debuten men faktisk overgår det. Spor elleve heter Deigen, en låt som griper tak i deg og smadrer innholdet i hodet ditt, positivt. Synthen, basslinjene, teksten, trommer på grenser til krautrock, alt er fantastisk. Alt dette ender opp i et klimaks når det kun er snaut ett minutt igjen, jeg hører kjente gitarlyder, melodier som har blitt brukt før som sniker seg opp i lydbildet. Fjorden Baby henter frem 3-4 partier fra låten Anorektisk Utopi, hentet fra debutalbumet. Det sekundet det gikk opp for meg hva de gjorde var helt sprøtt, relativt nærme det man kan kalle et musikalsk nirvana, paradis etc. Etter det kommer Himmelen, andre singelen fra albumet, en herlig låt som garanterer både jubel og allsang fra konsertpublikum i lang tid fremover. Kort oppsummert, Se Deg Rundt I Rommet er pr dags dato det beste norske albumet i 2011. Løp og kjøp, du kommer ikke til å angre!

Psst 1... Les også intervju med Fjorden Baby her: LINK

Psst 2.. Les anmeldelsen av singer/songwriteren Dan Montgomery sitt nye album her: link