ANMELDELSE: FATAL FIX - PARANOID JAMES.

Oslorockere smeller til på debutalbumet sitt, lever det opp til singelen Before?

For de av dere som ikke kjenner til Paranoid James, her er en kort bakhistorie. Bandet holder til i Oslo, ga nylig ut debutalbumet sitt Fatal Fix, det albumet du leser anmeldelsen av nå, du-uh. De spiller kort fortalt alternative rock alá 90-tallets rock blandet med litt industrielt krydderi, et slags missing link mellom Soundgarden, Alice in Chains og Nine Inch Nails. Som sagt er debutalbumet Fatal Fix ute nå, åtte spor og 31 minutter.

The Ditch er første låten du møter på når du setter Fatal Fix i spilleren din, støyete gitarer, stemningsfullt lydbilde og en stemme som passer musikken ypperlig. Låten bruker det velkjente trikset høyt-lavt-høyt-lavt men gjør det på en måte som fungerer veldig bra. De driver ikke med plagiering, bare god bruk av regelboka. Det er passe tungt, passe industrial og 100% ektefølt. Låtene som følger opp The Ditch gjør mye av det samme, trommer som høres ut som en blanding av programmert lyd og et akustisk trommesett, industrielt. Med kun åtte spor er Fatal Fix et kort album, noe som kan ende opp i enten en halv time med sterkt fokusert energi eller en småhaltende skive hvor bandet biter over et større spekter enn de bør. I Paranoid James sitt tilfelle sitter de på den rette siden, selv om noen av låtene høres litt for anonyme ut. Eksempelvis tittelsporet på albumet sitter ikke helt hos meg, den flyr litt forbi midt i mellom to godlåter, The Ditch og Clue.

Styrken til Paranoid James ligger utvilsomt i de gode riffene, enkle men kraftfulle hookene og et lydbilde som på de aller fleste låtene sitter som støpt. De balanserer hele tiden mellom stadionrock og industrial rock som passer mest i småskitne rockebarer i en drittby i USA, noe jeg mener svært positivt. Av de åtte låtene som er på albumet er det som nevnt kun tittelsporet som ikke slår ann hos meg, de resterende låtene er kort fortalt gode rockelåter med spennende instrumentering. Noe som gjør at Paranoid James både føles ut som et tradisjonelt rockeband samtidig som et band som ikke er redd for å hente tips og triks fra andre regelbøker enn rockehåndboka.

Fatal Fix er et godt album, det skal sies. Hvis du har vært på leting etter alternative rock som trekker inspirasjon fra både Alice In Chains og Nine Inch Nails, da mener jeg inspirasjon som faktisk skinner frem i musikken, ikke bare i biografien deres så er Paranoid James bandet for deg. Selv om jeg liker det aller meste på denne utgivelsen er låtene hakket bedre på de første gjennomlyttingene, Fatal Fix kommer ikke til å blåse hodet ditt til himmels hver gang du fyrer det opp, men av og til smeller det virkelig til.

Hør og se musikkvideoen til Before under!