ANMELDELSE: WE GET ALONG LIKE A HOUSE ON FIRE - LIKE RATS FROM A SINKING SHIP.

Etter to hardtslående musikkvideoer kommer endelig debutalbumet til Like Rats From A Sinking Ship.

Like Rats From A Sinking Ship bør være et kjent navn for de som leser denne bloggen ved jevne mellomrom. Begge singlene fra albumet du nå leser anmeldelsen av har blitt skrevet om her på bloggen. Først var det Honk If You?re A Nihilist, som var røflig 40 sekund med intens hardcore tett opp imot grindcore. Andre låten, «Peace, Love & Bankruptcy» sprengte seg inn på YouTube for en drøy uke siden. En låt som er flere hakk tregere enn «Honk If..», men omtrent like intens. Låtene var herlige teasere til albumet, nå som jeg har hørt albumet ut og inn siden fredag er dommen klinkende klar.

We Get Along Like A House On Fire er et album med enorm variasjon, mye mer enn jeg var forberedt på. Noe som først var en stor skuffelse, men som etter flere lyttinger ble skuffelse snudd til glede. Grunnen til den umiddelbare skuffelsen var at jeg ville ha en halvtime med Honk If You?re A Nihilist. Noe jeg da ikke fikk. Albumet er som sagt enormt variert, fra grindcore med synth til jazzfusion-aktige interludes med herlig saxofon og utdradde synthlinjer. Med andre ord, ikke et a4 album, langt derifra. Mye treffer mål, selv om ikke alt er like tilfredsstillende.

De første tre låtene smeller hardt, From Russia With Crabs, UNDR3553D 4 5UCC355, Peace, Love & Bankruptcy. Albumet starter med en mann som sier noe som er enormt sant, han sier: If you want someones attention you can?t just tap them on the shoulder anymore, you gotta hit them with a sledgehammer. Noe som er helt sant, man kan ikke være forsiktige og snille lenger, man må vise autoritet. Er det en ting Like Rats From A Sinking Ship har så er det autoritet. Samme om det er nevnte grindcore med synth eller jazzfusion-ish greier så gjør de det på sin egen måte. Det er ingen tvil om at det er Like Rats du hører på.

Omtrent halveis gjennom albumet begynner det å jazze seg til, interludes, introer og outroer med stemningsfull jazz-sax og groovy trommer setter fast en stemning som gjør dem til mer enn bare et hardcore-band. Mer interessant enn bare et simpelt hardcore-band. Dette både styrker og svekker albumet. Styrken albumet får er at etter mange lyttinger blir albumet en veldig fin opplevelse med pustepauser mellom alt det harde, noe jeg tar imot med åpne armer. Det negative med dette er at noen ganger vil jeg bare høre den harde siden av Like Rats From A Sinking Ship i 30min, uten stopp. Som sagt, jeg vil høre flere låter som Honk If You?re A Nihilist.

Å oppsummere We Get Along Like A House On Fire er en forholdsvis lett oppgave. Det du får er ni låter på førti minutt, som tar deg gjennom både det intense, det stemningsfylte og groovy hardcoremoshing. Hvis det høres ut som noe du vil føle på kroppen, da er Like Rats From A Sinking Ship bandet for deg og dette er debutalbumet for deg. Et pluss for bandet er at på en scene foran et publikum er de et av Norges desidert råeste.