ANMELDELSE: PHONOGENE - OKAVANGO.

Støy, jazz, heavy metal og improvisasjon fra andre enn Shining? Å ja, Okavango ypper til kamp.

Okavango er et band du kanskje ikke kjenner til, selv var de en ukjent gjeng for meg da jeg åpnet posten min lørdag denne helgen. Presseskrivet lovet støyfylte, mørke og dystre komposisjoner med alt fra Weather Report-aktig jazz til brutal metalriffing og aggressiv vokal. Med andre ord, Okavango hadde mye å leve opp til før første lytting. Med låter som heter alt fra Ukuleleculture, Selsommer 3 og Free Waterfree Water ble Phonogene et mer og mer interessant album, allerede før første sekund av albumet var i gang.

Phonogene starter med Radio Okavango, en låt som setter tonen for hva man har i vente veldig godt, et sammensurium av jazz, støy og små drypp av et metal band i skjul et sted inni Okavango blir hintet til. Stemningen er herlig, det er mørkt og spennende men aldri depressivt. En thriller, men ikke en grøsser og heller ikke noe sorg inne i bildet. På neste låt, Party Like If 6 was 9 hører man et band med tydelig inspirasjon fra f eks Weather Report. Det er lystigere enn på åpningssporet, men det er ikke sommer, sol og varme. Den samme mørke stemningen henger igjen her også. Noe som er gjeldene for hele albumet. Låtene bygges opp i hver enkelt låt, samtidig som de sammen skaper en oppbygning gjennom hele albumet. Alt som skjer før Selsommer 3 er magisk i seg selv, men når nevnte spor starter går det opp for meg at låtene før har vært som en boble under stadig voksende trykk, på Selsommer 3 sprekker boblen i pur metallriffing og en altoppslukende, brutal vokal dukker opp. Rett og slett en mektig gigant av en låt. Man kan sette Okavango i samme bås som det Shining var før utgivelsen av Blackjazz, men det er for mange sjangre som blir smeltet sammen til at det er en rettferdig bås å sette dem i.

Som du mest sannsynlig har forstått er Phonogene et album med mange forskjellige stilretninger som river og sliter i hverandre konstant, fra jazz til støy til metal. Heldigvis har Okavango full kontroll og drar alt sammen til et album som både er enormt bredt med tanke på sjanger, samtidig som det flyter nærmest feilfritt. Noen låter stikker seg ut som høydepunkter, Selsommer 3, The Seventh Fox og Ukuleleculture spesielt. Selv om det er faktum er Phonogene et så bra sammensatt album at man må høre det fra start til slutt for å virkelige sette pris på det. En spennende utgivelse fra et band jeg gjerne vil høre mer fra!