ANMELDELSE: SILVERTHREAD EP - GABRIEL.

Bodø er ikke mest kjent for sine harde band. Med Kråkesølv, Ihab og Cold Mailman som de største musikalske merittene de siste årene er det mer indie-rock enn metal som har sperret opp øyene til resten av landet. Man har såklart The Spectacle, men hvor mange utenfor Bodø har hørt om dem?

Det relativt ferske bandet Gabriel er nå ute med sin første EP, titulert Silverthread
. Den første utgivelsen på det nye selskapet Beyond Records som har base i Bodø. Fin by. Du kan forresten lese mer om Beyond Records her: link. Men, denne anmeldelsen handler om Gabriel, om postmetal, hardcore og makt. Kort fortalt.

Gabriel leker midt i fotovergangen mellom Hardcoreveien og Post-metalgata, med stort hell. Singelen fra EPen, nemlig tredjesporet Gray Man viser Gabriel fra den mest brutale siden. Røff vokal og hard instrumentering, samtidig som de har ro og kontroll i lydbildet sitt. Kontrollert galskap. Jeg beskrev Gray Man som art-hardcore, det er hardcore samtidig som det er uhyre spennende og intrikat musikk, ikke bare aggresjon.

Når jeg fyrte opp Silverthread EP for første gang var det et overraskende lydbilde som slo meg i ansiktet. Det brutale, spastiske utrykket Gray Man sparket og klorte deg med er byttet ut med klimprende post-metal gitarer og ambiente lyder alá byvennene Kollwitz, som forøvrig ga ut et fantastisk album ifjor som havnet på topp 5 listen min over norske album. Det er svevende, nærmest prog-rock, samtidig som det er hardt. Åpningssporet Dig bruker nesten to minutter på dette før Fender gitarer, trommer og bass går inn i et melodisk hardcore landskap som minner om både Fysisk Format gutta i Aristillus (link) samt en liten teskje At The Drive-In, gitarlyden spesielt. Vokalen er også upåklagelig, passe røff, passe brutal og aldri slitsom. Herlig.

Hør Gray Man i spilleren like under.
Gabriel - Gray Man by Beyond Records

Sjangerbegrepet jeg brukte/fant opp tidligere, nemlig art-hardcore blir mer og mer tydelig og gjeldende jo lenger ut i utgivelsen man kommer. Det er intrikat låtskriving Gabriel driver med her. Andresporet Haunted er en 10 minutter lang post-metal oase av tung stemning og mektige partier. Gutta i Gabriel er unge, men svært modne musikalsk. Det låter selvsikkert, kontrollert og utførelsen er minst like stødig. Med fire spor og tredje minutter spilletid er dette så nærme et album en EP kan komme. Det første kvarteret brukes på de nevnte låtene, Dig og Haunted, to låter som lener seg aller mest over i Post-metalgata. De resterende femten minutt brukes på Gray Man og Shivering Aurora, som resulterer i 4spor på 31:16. Låtene er lange, men Gabriel bruker hvert sekund til noe spennende, drivende og kraftfullt.

Som du kanskje forstår setter jeg stor pris på denne utgivelsen. Det er så nærme en perfekt krysning av post-metal og nyere hardcore man kan komme. Silverthread EP har slukket tørsten min, samtidig som den har skapt en hunger etter mer. Gabriel leverer varene enormt bra på sin første utgivelse, en svært sterk debut.