ANMELDELSE: CRUX - SANDRA KOLSTAD.

Et dypdykk inn i kalde synther, pumpende electronica og pulserende stemning.

Sandra Kolstad dukket opp i mitt musikalske univers en sen kveld i Desember, da spilte hun på Café Moody i Haugesund. Musikken traff meg hardt og herlig. Musikk som lå perfekt balansert mellom iskald og brennhett. Synther, vakker stemme og et stort live-talent, herlig konsert. Nå er albumet hennes ute, Crux. Tidligere i år kunne du høre låten Fire Burn, Blood Flow her på bloggen, førstesingelen fra albumet. Denne låten var en god forsmak på hva man har i vente når man starter opp Crux. Analoge synther, en stemme med stort særpreg og en pumpende trommemaskin danner grunnlaget for Sandra Kolstad sin musikk. Dette er pop, dette er electronica. Samtidig er det intrikat og detaljert nok til å heve seg over kommers-popens klør. Albumet starter med låten A Bird Flew By, en låt som starter Crux på en herlig fot. Kolstad har en enorm ro i låtskrivingen sin, full kontroll. Alt du hører skal være der, nøye plassert og veldig gjennomført.

SANDRA KOLSTAD: FIRE BURN, BLOOD FLOW by trustmerecords

Med ni spor på trettifem minutter er Crux et album med både korte, nærmest interlude-aktige låter (Leone) og lengre låter som Event Horizon som varer i rett under fem og et halvt minutt. Kolstad har lagd et tettpakket popalbum med sterke sanger, både på den instrumentale siden, det tekstmessige og rent vokaltalent. En parallel kan utvilsomt trekkes over til Björk, i enormt positiv forstand. Det Kolstad har som de andre ikke har er varme, stemmen hennes resonnerer herlig mot det kalde instrumentale, i motsetning til det Björk for det meste gjør, legge seg på det kalde og omfavne det. Også The Knife/Fever Ray må nevnes, selv om Crux er et mye lysere album enn det meste The Knife/Fever Ray driver med.

Crux er et album jeg kommer til å vende tilbake til gang på gang i løpet av året. Sandra Kolstad har lagd et album som skaper et univers rundt deg hvor det eneste du bør gjøre er å dykke ned i det og bli der i trettifem minutt, for så å gjøre det en gang til. Stemningen, lydene, stemmen og følelsene er enormt karakteristiske, ingen andre høres ut som dette i Norge, forsåvidt ikke i hele verden. Sandra Kolstad leverer sterkt på Crux, selv om jeg foretrekker henne i konsertformatet. Crux er et av vårens lille skatter og fortjener å bli omfavnet av oss alle. Jeg gleder meg til både Øya 2011 og ut på høsten når hun spiller på Café Moody på nytt. Hvis du får sjansen må du få med deg Sandra Kolstad live, før den tid bør du høre Crux. Mange ganger.