ANMELDELSE: MARIONETTEDUKKE EP - IHAB

Bodø, norsk indie-rocks paradis gir oss nok en herlig utgivelse.

Ihab, en gjeng på fire gutter i sine siste ungdomsår som spiller rock med mye vekt på tekster, trøkk og fengende gitarlinjer. Som nevnt i ingressen, Ihab er fra Bodø, de synger på dialekt og har allerede rukket å bli kalt «det neste Kråkesølv». En betegnelse jeg syns både er svært feil og kjipt for bandet å bli stemplet som. Kråkesølv spilller storslått indie-rock med krydder av post-rock og symfoniorkestermusikk, Ihab på sin side lener seg i mine ører på Pavement, The Cure og følsom indie-rock anno 2000-tallet.

Vokalist Sigurd Lamark har en stødig stemme som passer perfekt inn i bandets sjangertypiske «jangly guitars» og dundrende bassgitar. Gitarklimpring, synth (insideinfo, de har anskaffet seg keyboardist!) og en overhengende stemning som er varm og omfavnende. Marionettedukke EP er en samling på fire låter som låter typisk Ihab, selv om hver enkelt låt har noe veldig eget over seg også. Alt låter sammensveisa, selv om hver sang lever i sitt eget univers.

Hør to låter fra EPen i spilleren under, anmeldelsen følger like etter!

Ihab by Beyond Records

EPen starter med hovedlåten, nemlig Marionettedukke. En mer eller mindre perfekt sang, kort og greit. Det er enkelt, catchy, hvert parti av låten er engasjerende og energisk. Spesielt refrenget gjør stort inntrykket, presist og herlig. Jeg håper jeg får høre et festivalpublikum i 2011 som er med å synger dette refrenget, gåsehudfaktor bare av tanken. Så snart Ihab er ferdig med åpningssporet sklir de inn i «Æ må fær», en mer lavmælt låt, for de som har hørt den gamle EPen til Ihab er dette låten som minner mest om den, med kraftig oppgradert produksjon. Denne låten er også første låten man virkelig får høre keyboardisten skinne. Som nevnt, hver låt lever i sitt eget univers på Marionettedukke EP, og ingen av låtene skuffer.

Marionettedukke EP er en herlig samling med låter fra et band som utvilsomt føyer seg inn i rekken av Bodø-band som er verdt å nyte. Alle fire låtene graver seg inn i hodet ditt og blir der, så fort du har lyttet ferdig vil du høre mer. Nå er det bare å vente på en fullengder! Ihab har levert en av 2011s aller fineste, herligste og mest fengende norske utgivelser sålangt.