ANMELDELSE: POP-ON! - THE SAP.

Et debutalbum som starter godt, men mister fokuset halveis gjennom.

The Sap, et pop/rock-band fra Oslo som nylig slapp albumet Pop-On! Etter grundig lytting er anmeldelsen endelig her. Pop-On! er en samling med elleve låter på 42min med pop/rock med litt bluesriff kasta oppi gryta. Albumet starter med trioen You & I, Pop-On! og Stuck In A Bottle, tre låter som alle plasserer seg i nevnte sjanger, pop/rock med et par dryss av bluesriff. Verken forbløffende fantastisk eller forferdelig kjedelig, The Sap er et band som gjør ting safe, de liker rocken sin fengende men tar den aldri helt ut, noe som tidvis funker knallbra, men dessverre er det det samme som drar albumet ned for meg.

Det jeg savner er et helhetlig uttrykk, The Sap hopper mellom sjangre uten å være særlig stødig i mer enn den ene de har størst fotfeste i. Som nevnt, på de tre første låtene viser The Sap seg fra sin beste side, enkle pop/rock låter som kan skli rett inn på hvilken som helst radiokanal i Norge. Det er derfor jeg blir skuffet over midtpartiet på albumet, låt 4,5 og 6 hopper mellom sjangeruttrykk uten å overbevise særlig i noen av dem. Jeg får assosiasjoner til flere forskjellige band fra 90-tallet, Weezer og The Offspring. Eneste problemet er at jeg får følelsen av at jeg heller vil høre på de nevnte bandene, noe som aldri er særlig bra når man hører et helt nytt debutalbum. Denne konstante hoppingen mellom uttrykk fortsetter gjennom siste del av albumet også, uten større hell.

The Sap har levert et album som starter svært lovende, men skuffer rett før midtveis og fortsetter slik ut spilletiden. Låtene er ikke elendige, men heller ikke spesielt interessante. Hvis de hadde valgt en av de utallige uttrykkene sine og kjørt det fullt ut hadde jeg muligens likt dette bedre, de første tre låtene høres ut som en sammensmeltning av Black Mountain og Foo Fighters, noe jeg gjerne ville ha hørt mer av. Dessverre er Pop-On! et album jeg tvilsomt kommer til å sette inn i spilleren min særlig ofte i fremtiden. Jeg kan digge de tre første sporene, resten blir for anonyme og retningsløse for meg, dessverre.