ANMELDELSE: IS FOREVER NO WAY - HOPE I DIE VIRGIN.

Hope I Die Virgin gir oss endelig debutplaten sin, lever den opp til forventningene?

Bandet med Norges kuleste bandnavn er endelig ute med plate. Is Forever No Way er åtte låter og en intro, til sammen rundt 40min. Dette er åtte låter som kan oppsummeres med en kort liste stikkord, nemlig: en eksplosjon av synther, basslinjer, herlige gitarriff og en shoegaze-ish stemning, alt dette med stort fokus på de lave frekvensene. Det låter kompakt og luftig på en gang, veldig god miksing rett og slett. Albumet starter som nevnt med en intro, her blir lydbildet som Hope I Die Virgin leker med, strekker ut og utvider på gjennom hele utgivelsen. Samtidig som det låter ekstremt helhetlig. Første låt etter introen er Panther Streams, en låt som allerede er skrevet litt om her på bloggen, hør den mellom avsnittene her.

Hope I Die Virgin - Panther Streams by TigerFysiskFormat

Hope I Die Virgin leverer minneverdig rock med mye eksperimentering blandet inn i hver eneste låt. Ta for eksempel spor 4, Anders Giæver (Interstellar Duke), en låt som inneholder alle elementene som gjør HIDV til et  av Norges aller beste band, i hvert fall med tanke på debutplate. Shoegaze-gitarer, krauta trommer og basslinjer som dundrer avgårde. Det blir aldri for hardt, støyete eller voldsomt, bandet har full kontroll over alt de gjør. Hope I Die Virgin er på ingen måte tilbakeholdne, men de vet hvordan man skal balansere på linjen mellom herlig støyete rock og litt for voldsom støy. Flere av sporene på Is Forever No Way får meg til å sitte ytterst på stolen min med hodet vendt mot høytalerne for å kun lytte til musikken, alt annet blir skjøvet til side. Utvilsomt et album som setter krav til lytteren, krav som gjør at hvis du innfrir dem blir Is Forever No Way umulig å legge fra seg. Hypnotiserende musikk, punktum finale.

Hope I Die Virgin - Acid Lake by TigerFysiskFormat

Kraut, shoegaze og herlig lav frekvens er det du får fra Hope I Die Virgin. Med låter som varierer fra 2:24 opp til 8:13 viser HIDV at de er villige til å variere stort med tanke på oppbygning av låtene sine, noe de mestrer svært godt. Hope I Die Virgin er et jamme-band, de kan legge seg på en groove og dra deg inn i sitt univers, noe jeg takker ja til. Bob Weston har forsåvidt også gjort en suveren jobb med mastringen av plata, fytti grisen, intenst, deilig og akkurat så kraftfullt Hope I Die Virgin trenger. Alle åtte låtene er solide, med noen soleklare høydepunkt innimellom, som nevnte Anders Giæver (Interstellar Duke) men også Wolf Head Dress, Cogs og No Dwelling er uhyre minneverdige låter. Med Is Forever No Way har Hope I Die Virgin gitt oss et herlig debutalbum du må utsette ørene dine for, jeg lover.

PS: Hvis du befinner deg i Oslo i morgen, ta turen til Ivar's Kro for å delta på Hope I Die Virgin sin slippfest! Klikk deg inn på denne linken for mer info: Hope I Die Virgin albumslippfest.