ANMELDELSE: BLABLA BULLSHIT - KRATIC.

Dette er bandet alle metal-elskere må høre.

Kratic, et sludge/doom metal band fra hovedstaden smeller til med åtte låter som knuser seg inn i hodet ditt, og blir der. Liker du Pantera, Gojira, Meshuggah eller riff-basert metal generelt? Da må du lese videre. Kratic er en gjeng karer på 23år som i disse dager er ute med debutplaten sin, nemlig Blabla Bullshit. Det er hardt, støyete, catchy som pokker og avhengighetsdannende. Dette er gutter som har hørt på de rette metal-banda, fordi disse åtte låtene er den beste samlingen metal jeg har hørt på ufattelig lenge, sist jeg var så gira som dette må ha vært debuten til Okkultokrati, og det sier litt. Hver eneste låt her oser spilleglede, intensitet og samspill, noe som kommer av at gutta har spilt sammen siden September 2005, virkelig en sammensveisa gjeng.

I Don't Give A Fuck by Kratic

Albumet åpner med To Dead To Run, standaren for albumet blir satt allerede her. Kratic smeller til fra første sekund med et dypt og skittent riff, dratt rett ut fra sludge metal-håndboka, men de drar også andre elementer inn i lydbildet sitt. Klassisk «Meshuggah-riffing» og taktskifter både i låtene og i de individuelle riffene. Låtene som følger, I Don?t Give a Fuck og Babble er minst like skitne og catchy, intensiteten holdes oppe hele tiden. Men, intensitet spiller ingen rolle hvis låtskrivingen halter, heldigvis har Kratic full kontroll på det feltet. Siste halvdel av Blabla Bullshit blir gradvis tyngre og tyngre, spesielt låten In Befall. Hardere trommer og røffere vokal. Kratic lager brutal riff-metal som balanserer perfekt mellom det smådrøye og mer tilgjengelig metal. Rett og slett velkomponert metal. Dette er så tett opp i mot perfekt riff-basert metal jeg har hørt. Punktum finale, basta bom. At det skulle være en gjeng 23-åringer fra Oslo som skulle gi meg det kom uventa på meg.

Blabla Bullshit er et kort album, med sine åtte låter på 23min er dette en kort og brutal affære. Heldigvis kan man høre det igjen, og igjen, og igjen. Jeg har hatt albumet på repeat i tre dager nå, hver gjennomlytting har vært like herlig som den første, albumet blir aldri kjedelig, like forfriskende hver gang, noe som er svært sjeldent for meg, spesielt innen metal. Jeg applauderer Kratic for å ha laget Blabla Bullshit, jeg takker dem. Beste debutplata innen metal så langt i år, basta bom.

Se Kratic sin studiodagbok: