ANMELDELSE: EBOLA - AS WE FIGHT / THE PSYKE PROJECT

As We Fight og The Psyke Project leverer delvis på split-albumet sitt.

Metalcore, en sjanger som blir både elsket og hatet. Nå har to metalcore-band fra Danmark slått sammen kreftene og gitt ut et album som viser sjangeren fra den beste siden, den harde siden. Ebola starter med fire låter fra As We Fight, et dansk band som lager rimelig straight forward metalcore, verken for hardt eller for svakt. Første låten, Shattered, starter med en herlig groove som viser at As We Fight er et band som ikke tøyser rundt, hardt og aggressivt. De fire låtene de bidrar med er alle solide låter, dog ikke de mest minneverdige. Jeg vil ikke dra frem originalitetskortet, fordi metalcore er en sjanger det ikke har vært positive nyvinninger i siden oppstarten, men gode band dukker opp overalt. Alikevel faller As We Fight sin del av split-album rett før mål for min del, det rocker og groover, men etter noen gjennomlyttinger blir låtene mindre og mindre fengende. Dessverre.

De resterende 17min vies til The Psyke Project, en gjeng som gjør en god del mer interessante ting med musikken sin enn det As We Fight gjør. Helt fra de første tredve sekundene av We Came From Earth er ferdige vet du at dette blir brutalt, intenst og rått. Gitartonen, vokalen og trommene, alt er hakket vassere, drøyere og herligere enn det As We Fight har å by på. The Psyke Project er nådeløse og sparker hardt fra seg, de vil ikke bli kategorisert som et simpelt metalcoreband. De hopper fra de raske partiene til seig sludge-metal på sekundet, med å legge til støyete gitar-feedback i lydbildet sitt blir det mer dynamiske låter enn det man vanligvis får fra metalcore-sjangeren. Disse danskene holder intensiteten oppe gjennom hele det drøye kvarteret de har på seg, ingenting er tilfeldig, alt slår deg i ansiktet med en hammer, og du liker det. The Psyke Project spiller metalcore på samme måte som Converge spiller hardcore, utradisjonelt.

For å oppsummere, Ebola er en vanskelig utgivelse å gi en rettferdig karakter. The Psyke Project sin del hadde glatt fått 8/10 hvis det hadde vært en egen utgivelse, for eksempel en EP. I og med at As We Fight sin del av utgivelsen trekker ned faller scoren noen hakk ned. Men, frykt ikke, Ebola er definitivt verdt din tid, selv om jeg tror de fleste vil sette pris på The Psyke Project sine bidrag aller mest.