ANMELDELSE: ARTIFICIAL DIVINITY - NEXT LIFE.

Brutale riff og drøye trommer, velkommen til Next Life sin kaosfylte verden.

Oslobaserte Next Life har fått fatt i en trommis av kjøtt og blod, noe som merkes på bandets tredje album. Jeg ble introdusert til Next Life da jeg kjøpte split 12tommeren de gjorde med Haust ifjor, heftig riffing og leking med brutale tempoer er store stikkord for denne trioen. Artificial Divinity er deres første album med ekte trommis kontra trommemaskin på tidligere utgivelser. Med tolv spor på drøye tjue minutter er dette et kort album. Første låten som ble sluppet fra albumet, nemlig Re-Animated viser hvor landet ligger lydbildemessig, alikevell er Artificial Divinity et album som gjør mye forskjellig i løpet av sin korte spilletid.

Next Life - Re-Animated by TigerFysiskFormat

Selv om albumet rundes av etter omtrent tjue minutter valser Next Life innom mange sjangre. Gjennom hele albumet treffer du på en høyt-lavt-høyt-lavt bølge, etter en kraftig utblåsning og to kommer stillheten, før nok et brutalt riff tar tak i deg. En herlig måte å gjøre musikken sin mer utholdelig, å bare slå fra seg blir etter en stund enten kjedelig eller for voldsomt. I likhet med Kratic, som jeg anmeldte for noen uker siden klarer Next Life å spre det brutale utover albumet med interludes, uten å miste fokuset i musikken sin. Innslag av drone, ambient og field recordings gjør at albumet får sine pustepauser, alikevel sitter man på kanten av stolen og venter på det neste slaget i trynet. En herlig oppbygning av albumet rett og slett.

Artificial Divinity er et album fullstappet med mye hardt, mye godt og veldig mye eksperimentering. Medlemmene i Next Life har skvist ut et kort og presist album. Dette gjør at de låtene du får sitter igjen i kroppen etter albumet runder av. Alle låtene er ikke like minneverdige, men det er heller ikke fokuset. Låtene er en del av noe større, albumet er lagd for å lyttes til fra start til slutt, ikke en låt her og der. Dette er et perfekt album for fans av eksperimentell metal med stort fokus på både synther og brutale riff. Artificial Divinity er et solid tillegg til Next Life sin katalog, og et godt sted å starte for nye fans. Albumet er ute på Fysisk Format fra og med 24.Juni, hvis noe som helst i denne anmeldelsen hørtes interessant ut har du noe å glede deg til.