ANMELDELSE: STEREOPOL EP - STEREOPOL.

Hypnotiserende pop fra hovedstaden.

Stereopol er et band fra Oslo som lager drømmende pop som aldri blir svevende eller særlig støyete, noe som virkelig føles som et forfriskende pust i nevnte del av den norske pop-verden. I motsetning til sine venner i Dråpe, et annet band som holder til i Oslo og lager etter min bok drømmende pop så har Stereopol et mye strammere lydbilde. Der Dråpe lager herlige vegger av gitarlyd med vakker vokal oppå er Stereopol meget tilbakelendt i sin musikk, tilbakelendt men tight som pokker. På sin selvtitulerte EP har Stereopol plassert fem låter som til sammen varer i drøyt tjue minutt. Åpningssporet Feet Go Blind starter med et smell, kjapt etterfølgt av et meget fengende gitar-riff. Det er mye driv gjennom hele låten, selv om de setter ned tempoet på de partiene hvor de har vokal. Man sitter igjen med en herlig sommerstemning etter første lytt på denne låten, noe man gjør etter hver eneste sang egentlig.

På hver eneste låt skjer det spennende detaljer, alt fra herlig basslinjene fra bassist Lars Frogner, gitarklimpring og små variasjoner på trommene. Bassgitaren er utvilsomt i sentrum her, noe jeg syns passer Stereopol perfekt. Basslyden de bruker er både dyp og god, samtidig som man får med seg alle detaljene i basslinjene. Lars Frogner lager et fundament som låtene kan hvile oppå, som gjør at den avslappa stemningen i Stereopol sin musikk aldri blir kjedelig, kun tilbakelendt. Soldier of Tin og Time Machine er mine klare favoritter fra EPen, to låter som inneholder alt jeg trenger fra drømmende pop/rock.

Alt i alt er Stereopol EP en utgivelse med fem sterke låter, perfekt til den nylig starta sommeren. Hvis du er på jakt etter ny indie-rock å bite inn i, Stereopol er her for deg. Jeg kommer utvilsomt til å dra frem denne EPen på både en, to og tre grillfester i sommer. Det bør du også vurdere.