ANMELDELSE: SPLIT - OKKULTOKRATI / ÅRABROT.

Når to av Norges drøyeste metal-band slår seg sammen for å gi ut et splitalbum kan det bare gå en vei.

Hvis to band på Fysisk Format skulle bestemme seg for å gi ut et splitalbum er Årabrot og Okkultokrati. To band som begge ga ut fantastiske album ifjor, henholdsvis REVENGE og No Light For Mass, sistnevnte snek seg innpå topp ti listen min ifjor. På splitalbumet som kun gis ut i et begrenset opplag på 500, hvor 100 er på rød vinyl får vi fire låter fra Årabrot og tre fra Okkultokrati. Nøkkelordet for begge banda er utvikling. Man hører at mye har skjedd i lydbildet til begge bandene.

Første halvdel av spliten er dedikert til fire nye Årabrot låter. Der de tidligere har utfoldet seg i lange eksperimentelle låter, som på Absolutenegativism med Concept Virus og I Rove EPen er låtene på denne spliten mye mer konsentrerte. Låter på knappe to minutt, mer fokus på brutalitet og groove enn konsept. Årabrot er fremdeles et skummelt band, men på disse låtene, og noen fra Revenge er det mye lettere å bare nyte metal-aspektet i musikken. Spesielt The Cat Is Out of The Bag skiller seg ut som et høydepunkt, en låt på kun 1:51 som byr på det aller meste av det Årabrot står for. Harde, støyfulle riff, herlig skjærende vokal og en stemning uten like. Årabrot er det skumleste metal-bandet Norge har å by på. Uten tvil. Hver låt de bidrar med på utgivelsen er rå på hver sin forvridde måte. Det lover godt for det kommende album de gjør med Steve Albini, som dukker opp i September.

De siste tre sporene er tildelt Okkultokrati, et band som kaller seg selv for Metaphysical Black n' Roll, passende beskrivelse egentlig. I likhet med låtene på fullengderen No Light For Mass er groove og brutalitet i fokus for Okkultokrati også på denne utgivelsen. Man kan si at Okkultokrati er Norges mest groovy black metal-band. De har alltid vært harde, men på disse tre låtene er de hardere enn noen gang. Intensiteten er økt, riffene er drøyere og vokalen brøler avgårde med mer galskap enn før. Første sporet de kaster mot oss, Sacred Filth er definitivt høydepunktet. Med et øreskjærende brøl sparkes låten i gang, en låt som legger seg midt mellom punk og black metal, et sted Okkultokrati utvilsomt liker å ligge. De tre sporene er ikke bandets beste låter, men når alle låtene et band noensinne har spilt inn rocker hodet av de fleste andre kan man ikke klage når man får påfyll.

Denne spliten fungerer perfekt som påfyll og påminning om at dette er to band som fremdeles har mye å by på. Med et Årabrot album i September og en EP her og der fra Okkultokrati blir man ikke kvitt noen av dem i nær framtid. Det har vi godt av. Kjøp denne spliten før den forsvinner, med kun 500 eksemplarer på vinyl og verken cd eller digital release er dette materiale du må kjappe deg for å få fingrene. Sju låter med en gal manns metall, hva mer trenger du?

Hør en låt fra Årabrots kommende album her, låten heter Madonna Was A Whore.

Årabrot - Madonna Was A Whore by TigerFysiskFormat