ANMELDELSE: SPRING FORWARD - DEATH IS NOT GLAMOROUS.

Av og til lønner det seg å følge boka.

Death Is Not Glamorous, et Oslo-basert punkband er i disse dager ute med sitt nye album, Spring Forward. De spiller i mine ører skate-punk, anno 1990-tallet. Man hører lett at medlemmene i Death Is Not Glamorous setter større pris på Rancid og Black Flag enn Blink 182. Dette er hard punk som både sparker deg i ballene og tvinger deg til å synge med på allsangpartiene. Spring Forward er et kort album, med bare sju låter og tjueto minutt er dette en utgivelse man lett kan høre gjennom nesten når som helst, man har som regel tid til å fordøye drøyt tjue minutter med punk. Death Is Not Glamorous spiller utvilsomt etter punk-reglene og høres meget unorske ut i sitt uttrykk. De høres mer ut som solfylte California enn kalde Norges hovedstad.

Det unorske uttrykket bandet har er albumets styrke og svakhet på en og samme tid. Death Is Not Glamorous er et band med bunnsolide punk-låter, instrumentalt sett og vokalmessig er de utvilsomt punk as fuck. Dessverre gjør det at de havner i båsen med band som minner litt for mye om hverandre. Låtene på Spring Forward er gode, men følelsen av å ha hørt det meste før henger over meg gjennom hele albumet. Eksempelvis blir låtene Three Swords og A Different Vision litt for kjedelige etter et par lyttinger, rett og slett på grunn av forutsigbarheten som finnes i sjangeren bandet lener seg på. Heldigvis har albumet låter som Liquid Swords og Invincible Summer som er såpass engasjerende at selv om de også gir meg flashback til tidligere skate-punk band er det låter som sitter igjen hos meg som høydepunkt. Å minne om noe annet gjør ingenting så lenge låtene er kvalitet.

Spring Forward er verken er revolusjonerende eller et mesterverk. Det Death Is Not Glamorous serverer er kvalitetsfylt skate-punk som følger håndboka til punkt og prikke, noe som slår begge veier. En ting er sikkert, hvis du trenger mer solfylt punk er dette utvilsomt rette albumet til deg. Gode låter i et kjent lydlandskap, eneste som mangler er det lille ekstra krydderiet. Uansett, når alt kommer til alt er Spring Forward et solid stykke skate-punk.

Hør to låter fra albumet i Soundcloud-spilleren under.

Death is Not Glamorous - Spring Forward preview by TigerFysiskFormat