ANMELDELSE: SECTION.80 - KENDRICK LAMAR.

Med Section.80 klatrer Kendrick Lamar ti hakk opp på karrierestigen.

Kendrick Lamar er en rapper som virkelig lever for musikken. Med Section.80 har han gitt ut tre album på egenhånd, uten hjelp fra et stort plateselskap. Rapperen fra Compton, California kan lett bli sett på som et utskudd når han blir satt opp i mot sine naborappere. I motsetning til N.W.A som skriker fuck the police lener Kendrick Lamar seg på temaer som kvinners rettigheter, mellommenneskelige forhold og mye dybde i tekstene. Lamar er en filosof, pakket inn i en rappers kropp. På låter som Rigamortus viser han frem sin stødige fart og flyt, på No Make-Up er han tilbakelendt og behagelig, selv om budskapet er hardt på begge låtene. Det er nettopp tekstene til Kendrick Lamar som får meg til å sette pris på Section.80 i så stor grad jeg gjør. Han skriver direkte, samtidig som det aldri blir verken klisjefylt eller for åpenbart. Dette er et album som er kraftig gjennomtenkt, finpussa og produsert med null tidspress.

Kendrick Lamar - Rigamortis by MsBoomBap

Det er ingen tvil om at dette albumet har en bestemt målgruppe. Dette er ikke et album for verken klubben eller bilen, dette er for de stundene du har tid til å fordøye et album. I en tid hvor musikk, og spesielt hip-hop er blitt en forbruksvare er det forfriskende å høre noe så solid som Section.80. Noen av låtene her har en slags «My Beautiful Dark Twisted Fantasy» stemning over seg, en positivt bemerkelse. Ikke nødvendigvis lydbildet, men måten Kendrick Lamar forteller historiene sine på, det er både episk og lavmælt. Section.80 er et album som skal høres fra start til slutt, med full fokus på nettopp Section.80. Oppbygningen av albumet grenser til perfeksjon. Låter i første fjerdedel av albumet setter opp historien til låter i siste fjerdedel. Høydepunktet på albumet, både tekstmessig og låtmessig må være «Keisha?s Song», spor elleve. En låt som fortsetter historien som ble startet tidligere på albumet, måten Lamar bretter ut disse historiene er noe som må oppleves selv.

Section.80 er et av de albumene du må tilbringe mange timer med for å forstå fullstendig. Heldigvis er det verdt arbeidet, i mine øyne og ører har Kendrick Lamar lagd et mesterverk. Det tar nok litt tid før albumet sitter helt på plass, men det er utvilsomt verdt det.