ANMELDELSE: CARNIVAL CADAVRE - HACKNEYED.

Tysk death metal av den nye skolen, med små hint til den gamle skolen.

Det tyske death metal bandet Hackneyed leverer variabelt på sitt tredje studioalbum. Carnival Cadavre er bandets tredje plate, men deres første på bandets nye selskap, Lifeforce Records. Hackneyed legger seg et sted midt i mellom old school og new school på dette albumet. Det er stort fokus på groove og låter som legger seg på halv-tempo istedenfor fullt kjør. Dette gjør noen låter om til herlige seige og brutale låter, samtidig som andre ikke helt lever opp til resten av albumet. Hackneyed er ytterst sjelden tro til sjangerens røtter, de liker å eksperimentere med låtene sine, noe som slår begge veier.

Carnival Cadavre har en veldig sterk første tredjedel. Albumet starter kraftig med stemningsfull karneval-aktig musikk som sklir over i seig riffing med dobbelt-pedal tromming skaper en kul dynamikk, dog ikke noe som skiller seg spesielt mye ut fra andre band. Dette med særegenhet er vanskelig å oppnå i en såpass definert sjanger som death metal har blitt over årene, men jeg savner fremdeles det lille ekstra. Etter noen runder av dette albumet finner jeg gode høydepunkt, samtidig som jeg finner en del låter som ikke gjør det store ut av seg. Låter som Bugging For Mercy og Damn (You?re Dead Again) er herlige låter som har spennende partier gjennom hele låten. Senere på albumet kommer låter som Circus Coccus Spirilly og gjør ting mye spennende også lengre ut i albumet, utover dette er det mye av det samme på denne utgivelsen.

Hackneyed gir gass gjennom hele albumet, om de gjør halv-tempo eller fullt kjør er intensiteten innad i bandet alltid på topp. Noen låter funker bedre enn andre, men som en helhet er Carnival Cadavre en solid utgivelse. Om hele skiva er death metal kan diskuteres, det lekes med sjangre som metalcore og deathcore her og der, men hovedfokus ligger på death metal. Fans av mer moderne death metal vil sette stor pris på denne plata. Til de av dere som er mer old school er jeg derimot litt mer skeptisk om dere vil like dette fullt ut. Jeg likte denne plata, selv om den har noen litt for anonyme partier her og der. Vel verdt en lytt fra alle metal-entusiaster der ute!