ANMELDELSE: IN THEIR TALONS - WE WERE LIGHTNING.

På debut-fullengderen viser We Were Lightning frem alt de har av spilleglede, meloditeft og sans for detaljer.

Jeg skal være helt ærlig, dette har tatt altfor lang tid. We Were Lightning slapp In Their Talons for lenge siden, nærmere bestemt April. Hvorfor har ikke anmeldelsen kommet før nå spør du da kanskje? Vel, først og fremst fordi det er et album jeg har slitt mye med å få hodet rundt. Ikke fordi jeg ikke vet hvorvidt jeg liker det, jeg digger det. Det jeg derimot har vært usikker på er hvordan jeg skal få tankene og følelsene ned i form av ord og velformulerte setninger. Nå er tiden inne, nå skal We Were Lightning få anmeldelsen de fortjener til de grader. In Their Talons er et beist av et album, et beist som har din fulle oppmerksomhet fra første sekund. Det griper tak i deg, ikke på brutalt vis, men med en nærmest magisk stemning og atmosfære.

We Were Lightning har vært innom ørene mine relativt jevnlig siden tidlig 2009, enten det eller sent 2008, husker ikke helt. Jeg snublet over dem på NRK Urørt og ble hekta etter første gjennomlytting av A 100 Daggers, en av låtene de hadde publisert. Den lekre vokalen, de balkan-inspirerte melodiene fremført på instrumenter som f.eks banjo hadde et enormt særpreg. Ingen andre enn We Were Lightning høres akkurat slik ut som dette. Hele sju låter lå ut til gratis nedlasting, jeg hentet ned alle og digget alle som en. Debutalbumet derimot, det kom tilsynelatende aldri. Før i vår, når albumet In Their Talons dukker opp ut av intet, for min del i hvert fall. Så fort jeg fikk tak i et eksemplar var lyttingen startet og nok en gang ble jeg hekta.

In Their Talons er et storslått album, med blåsere, balkanske instrumenter og en enorm kraftig stemning. Låtene So You Spat At The Moon? og Hey Coastguard er låter jeg allerede hadde kjennskap til fra NRK Urørt, men alle de andre låtene var nytt materiale for min del. Bandet er nærmest absurb flinke til å skrive låter som er umiddelbart fengende men som man samtidig kan bruke tjuetalls lyttinger på å høre alle detaljene i, uten at man blir lei en eneste gang. Alle låtene på albumet har noe særegent over seg, om det bare er et lite bråstopp som i Labrabor til en spesiell melodilinje som setter seg fast i hodet og blir der, alt funker rett og slett. Jeg kan helt ærlig ikke utsette noe som helst på dette albumet.

We Were Lightning er et band som utvilsomt fortjener mer enn de har fått, fordi albumet som In Their Talons er sjelden vare. Med sin korte spilletid på like under tretti minutt er dette en tettpakka opplevelse som aldri blir gammel, utvannet eller kjedelig. Noe som i seg selv er en bragd. In Their Talons er garantert et av årets beste album.