ANMELDELSE: SILHOUETTES - DESERTSONGS.

Svensk synth-pop som aldri blir verken for lykkelig eller trist.

Desertsongs er et svensk band som lager musikk sentrert rundt synther. På albumet Silhouettes er det stemningsfull og eksperimentell pop som er hovedfokuset. Bandet er en trio, hvor to av de håndterer synther og den tredje spiller trommer. Dette gjør at Desertsongs får et veldig rent lydbilde, med mye lavfrekvens fra synthene, som skaper et behagelig grunnlag til Minna Bolin sin klokkeklare røst. Hvis man må dra en parallel til andre artister/band kan til dels Susanne Sundfør bli nevnt, selv om hun gjør en mer melankolsk variant av synth-basert pop. Desertsongs sine låter flommer ikke over av glede, de ligger på et avbalansert midtpunkt og flyter. En annen ting som skiller dem fra Sundfør er en helt annen innfallsvinkel på minimalisme. Her er det kun synth, trommer og vokal, satt opp mot Sundfør sine strykere, korister og som smått eksperimentelle perkusjon. Et glatt og lekkert lydbilde.

Desertsongs - Silhouettes by DESERTSONGS

Silhouettes starter passende nok med låten Silhouettes, som du kan lytte til i spilleren ovenfor. En låt som setter stemningen for resten av albumet veldig godt. Her er det lange, dype toner fra synthene, et sakte driv fra trommene og lekker vokal. Desertsongs lager behagelig musikk, musikk til å slappe totalt av til. Selv om de er tilbakelente er det mye lidenskap pakket inn i hver låt. Noe man hører spesielt godt fra trommeslager John Hugardt, som legger mye sjel i trommearbeidet sitt, til tross for at rytmemønsteret for hver låt er meget strukturert. Igjen må jeg trekke frem Minna Bolin sin vokal, hun er ikke redd for å strekke seg etter tonene, heldigvis treffer hun hver gang.

Desertsongs lager popmusikk på en måte som gjør at de kan få trofaste fans i indie-miljøer, ikke på VG-lista topp20 eller kommersiell radio. Noe jeg er glad for, her er det ingen kompromiss. De lager musikk med frie tøyler for å lage best mulig låter, ikke for å lage popmusikk som blir allemannseie. For de denne musikken kan appelere til er det noe av det beste et band kan gjøre, fokusere på potensielle fans og ikke på en generell masse. Art-pop med andre ord, pop til spesielt interesserte.

Desertsongs - Fox by DESERTSONGS

Hver eneste låt på Silhouettes er ikke like fantastisk, men Desertsongs slår til med fulltreffere spredt utover hele utgivelsen. De låtene som ikke når helt opp er ikke dårlige, de holder flyten av albumet oppe, men slår meg ikke i bakken med sin genialitet. Noe som andre låter gjør. Åpningssporet Silhouettes, fjerdesporet Lovely Lies og siste låten Red Coat er desidert noen av høydepunktene. Silhouettes av Desertsongs er et meget fint album fra et band jeg håper oppnår gode ting. Vel verdt en lytt eller ti fra folk med synth-fetisjer eller art-pop generelt. Ikke for sært, ikke for konformt, bare bra.