ANMELDELSE: THE FREEDUMB CURSE - FREEDUMB.

Dundrende riffrock fra Moss.

Freedumb er et band fra Moss som ifølge sin egen beskrivelse spiller HardcoreThrashPunk, noe jeg må si meg enig i. Heftig riffbasert rock med mye tyngde og fart. På albumet The Freedumb Curse hopper de mellom korte utbrudd som Narver, som varer i 0:53 til låter så lange som 6:19. På disse kortere låtene får jeg en skikkelig oldschool-punk følelse, type Suicidal Tendencies/skate-punk perioden på 80-tallet. Disse korte låtene høres ut som typisk norsk hardcore-punk, Tarmer, Di kjipe osv. Til tider minner de meg også om Feilfødt, bare hakket mer alvorlig. På The Freedumb Curse gir bandet oss fjorten låter som flyr forbi i hurtig tempo, til tider litt for hurtig. Flere låter faller litt gjennom og blir litt mye av det samme. Denne kritikken kan mistolkes med at jeg ikke setter pris på denne type musikk, noe som er langt fra sannheten. Alt jeg mener er at noen av låtene på albumet er vesentlig sterkere punk-låter enn andre.

Gjennom hele albumet veksler de mellom intense rockelåter i typisk rocke-tempo til kaotisk punk, noe som hjelper albumet veldig. Siden en del av de mer punka låtene overskygger andre er det fint at de balanserer det ut med litt seigere rock også. Det eneste som gjør at albumet ikke klikker helt med meg er nettopp det at noen av låtene er veldig gode, og resten ikke når helt opp. Freedumb sin som smått kaotiske struktur i låtene gjør at jeg ikke klarer å sette helt pris på mye av materialet her. Låter som Troublesome Twosome, Flammen Brenner, Weekender og Narver er herlige eksempler på når det funker knallbra, men samtidig er det altfor mye som bare flyr forbi.

The Freedumb Curse er langt fra et dårlig album, det er bare heller ikke et fantastisk album. Låtene jeg har nevnt tidligere er mine høydepunkt på plata, resten er mer av det samme uten å fremkalle spesielt mye entusiasme fra min del. Freedumb har lagd et album jeg liker, men som ikke overbeviser meg helt.