ANMELDELSE: SOLAR ANUS - ÅRABROT.

På sitt femte album presser Årabrot de allerede sprengte musikalske grensene sine utfor stupet og ned i seig og skitten gjørme.

De krevende rockerne i Årabrot leverer seige riff og kaos på sin femte fullengder, Solar Anus. Med legendariske Steve Albini bak spakene har de skrudd sammen et album som skiller seg ut fra resten av diskografien, samtidig som den holder alt det Årabrot alltid har vært i en tett og kompakt pakke. Sær balansegang. Her får man ikke de kjappe, intense låtene som på forrige album, REVENGE. Tempoet er dradd kraftig ned, både gitarene og trommene. Vokalen er den samme hvesende og småskumle som alltid, men Nernes viser enda mer stålkontroll her enn før, noe som er imponerende.

Årabrot - Madonna Was A Whore by TigerFysiskFormat

Solar Anus åpner med et drøyt åtte og et halvt minutt lange tittelspor. En låt som har samme riffet gjennom hele spilletiden, eneste som forandrer seg er intensiteten i gitaren, vokalen og trommespillet. En herlig introduksjon til det vi har i vente. Hvis du forventet en videreføring av det vi fikk på REVENGE blir du kanskje skuffet, her er det ikke headbangbare låter på samme nivå som ifjor. Bandet eksperimenterer enormt gjennom hele utgivelsen. Totalt avvik fra standardiserte strukturer på noen låter, atonal gitarspilling og off-beat vokal. På en absurd måte - som få andre enn Årabrot får til - blir dette en herlig lytteropplevelse, dog krevende.

Som alle som har kjennskap til bandet vet er Årabrot et kompromissløst band. De går sine egne veier og det har vist seg å være et lurt valg for dem. De kunne lett gjort sitt femte album til en REVENGE 2.0, i stedet gikk de et steg videre og gjorde noe nytt. Solar Anus er et album gjennomsyret av krevende låter. Det nærmeste referansepunktet til Solar Anus i Årabrots egen katalog må være I Rove EPen de ga ut noen år tilbake, spesielt med tanke på de repetive låtstrukturene.

Årabrot - Odine by TigerFysiskFormat

Alt i alt er Solar Anus et album som sklir inn i Årabrot sin katalog uten problemer. Fans av tidligere album kommer til å omfavne denne utgivelsen også, selv om den tar litt mer tid å fordøye enn eksempelvis REVENGE, som var mer in your face versjonen av Årabrot sin tilnærming til metal. Der hvor REVENGE var et infernalsk raserifylt helvete er Solar Anus mer som en ulmende brann som blusser opp fra tid til annen. Mer nifs enn direkte skremmende, hvis det gir mening. En herlig brann i så fall.