ANMELDELSE: EP - DRÅPE.

Et band jeg har skrevet mye om her på bloggen slipper endelig sin første fysiske utgivelse, si hei til Dråpe sin første EP.

Det Oslo-baserte bandet Dråpe har blitt nevnt her på bloggen ved flere anledninger. Først i kategorien Dagens Låt (link), deretter i et intervju jeg gjorde med dem under årets Øyafestival (link). Bandet sier selv at de spiller i sjangeren Indieshoegazeposthippienoise, noe som er nokså dekkende. På sin første EP lener de seg mot alle sjangerne som blir skvist sammen ovenfor, men med mye fokus på pop-elementer også. Dråpe tryller sammen mange minneverdige partier i løpet av de drøyt tjue minuttene EPen varer.

Det hele starter med låten I Would Never, en låt som tidligere i år ble sluppet som single på både Spotify/WiMP og NRK Urørt. Faktisk, hele fire av fem låter på EPen har vært ute på NRK Urørt, dog i andre innspillinger/versjoner. I Would Never er en fin start på EPen, setter stemningen for det vi har i vente ganske så perfekt. Varm bassgitar, dundrende trommer, støyete gitarer og reverb-fylte vokaler som svever over alt det tidligere nevnte. Lydbildet omringer deg, men ikke på en skummel måte. Dette er behagelig støy-rock, noe som kanskje høres litt paradoksalt ut.

DRÅPE - Silver Spoon by Riot Factory

For de som har hørt Dråpe sine NRK Urørt-låter tidligere er det ikke så mye nytt å hente her, selv om låtene har bedre miksing/mastring. En studioversjon av Silver Spoon, nye partier i låten By Heart og den tidligere uutgitte låten Shimmering er det vi ikke har fått muligheten til å høre tidligere. Sistesporet Shimmering er en herlig liten overraskelse. På dette sporet viser Dråpe klart og tydelig at de kan lage låter uten kraftige shoegaze-effekter og fremdeles være tro til sin egen sound, samtidig som de viser seg fra nye sider. Låten bygger seg opp til noe som viser tendenser til post-rock, men slipper ikke tak i indie-pop alá Beach House heller. En herlig balansegang som bandet mestrer godt.

For å oppsummere Dråpe sin første EP må jeg ty til en klisjé som rammer formatet EP veldig ofte. Jeg skulle ønske det var mer. Jeg har ingenting å utsette på innholdet, jeg vil bare ha mer av det. Flere låter, et fullt album. De fem låtene som er på EPen er alle sterke, solide pop-gaze låter som kan fenge de fleste. Jeg kan ikke gjøre annet enn å vente til debutplata dukker opp, før den tid blir denne EPen spilt i ihjel. Jeg elsker Dråpe.