ANMELDELSE: EMERGENCY AT PLANET 10 EP - CAPTAIN KILL.

På sin nesten tjue minutter lange EP bruker Captain Kill alle triksene i rockeboka.

Captain Kill er en duo fra Hønefoss som lener seg først og fremst på så forskjellige band som Death From Above 1979, Kyuss og Motorpsycho. Fra DFA1979 og Kyuss kommer riffene, raske og intense, men også en del seige riff som hadde sklidd rett inn i 90-tallets stonerrock-periode. Det som skiller Captain Kill fra de to nevnte riff-baserte bandene er improvisasjonsdelen av bandet, inspirasjonen fra f.eks Motorpsycho er svært tydelig i de mer tilbaketrukne øyeblikkene på Emergency.. EP. Hele EPen er et sammenhengende spor, men de drøyt nitten minuttene er oppdelt i noe som jeg heller vil kalle deler enn låter. Hele EPen lener seg på en håndfull bass-riff, noe som gjør at det er måten duoen spiller sammen på som skiller en del av låten fra en annen.

Emergency At Planet 10 er langt fra en direkte behagelig EP. Innspillingen er veldig lo-fi, noe som faktisk kler bandet godt. Med en ren, proff studiolyd kunne denne EPen mistet noe av intensiteten den har fått på grunn av innspillingsmetode. Vokalpartiene som dukker opp fra tid til annen er plassert et ørlite hakk bak trommene og bass-gitaren, klassisk stonerrock. Captain Kill leker helt klart etter boka, selv om de prøver å presse grensene for sjangeren  litt. Jeg liker måten de bruker vokal på veldig godt, den er ikke hovedfokuset i musikken. Begge to synger, dog ingen av dem har en fantastisk røst. Heldigvis kler vokalen resten av musikken veldig godt.

Alt i alt er denne EPen vel verdt en lytt eller tre fra alle som kan sette pris på riff-basert rock. Fans av Motorpsycho sitt siste studioalbum Heavy Metal Fruit, i hvertfall førstesporet, kommer til å føle seg hjemme her. Hvis man i tillegg setter pris på DFA 1979 er det ingen tvil, du vil like Captain Kill. Å forvente noe revolusjonerende fra denne duoen er nok å be om for mye, men kan du helt ærlig huske sist et rockebandet var revolusjonerende innen denne type musikk? Akkurat.

Hør hele greia i spilleren:

Emergency At Planet 10 by Captain Kill