ANMELDELSE: EP - AMPMANDENS DØTRE.

På sin første EP slår Ampmandens Døtre deg i ansiktet med skitten baritone-gitar, trommer og sinna vokal.

I presseskrivet sier bandet selv at de er et ferskt tilskudd til noise/sludge/hardcore/blabla-scenen i Oslo, noe jeg utvilsomt sier meg enig i. Bandet er en trio, hvor kun to håndterer instrumenter. En på trommer og en på baritone-gitar. De hadde sin oppstart høsten 2010 og har gjort en rekke svette konserter. Første EPen er ute nå, med fire låter på drøyt ti minutt er det en kjapp liten sak vi har for hånden.

Første låt ut er Sorrow, med galloperende trommer og feedback fra gitaren starter EPen i kjent hardcore-stil med andre ord. Etterhvert kommer tung riffing fra baritone-gitaren inn i bildet og sparker låten inn i en herlig groove. Det er skittent, gjørmete og herlig. Hvis man må sammenligne med noe kan man si et enda mindre raffinert Okkultokrati, hvor fokuset kun er på enkle og skitne punkriff, ingen metal å høre her. I tillegg er det mye mer lo-fi enn nevnte band. Selv om Ampmandens Døtre spiller meget tung musikk krysser de aldri grensen over i metal, de holder seg til punk og får respekt fra mitt hold ved å gjøre nettopp det.

Sorrow - Ampmandens Døtre:

De fire låtene som denne EPen er bygd opp av er alle like skitne, like energifylte og røffe. Eneste jeg kan utsette på er litt manglende særpreg. Det er vanskelig å skille seg ut i den scenen Ampmandens Døtre har plassert seg i, baritone-gitaren hjelper på men i det lange løp er det ikke nok for å skille seg helt ut fra mengden. Alt i alt er denne EPen vel verdt en lytt fra fans av skitten punk stappa full av energi.

Ampmandens Døtre har releaseparty 23.September på Elm Street, Oslo. Klikk deg inn på følgende link for å melde fra om din ankomst: facebook-event