ANMELDELSE: (DVD + CD) - KILLL.

KILLL har siden starten bygd opp et rykte som et av landets mest kompromissløse band, nå er første utgivelse fra bandet klar, med konsert-opptak fra hele karrieren.

Det å i det hele tatt prøve å sette KILLL i en bås er en vanskelig jobb å gjøre, heldigvis har bandet en passende beskrivelse selv. Stroboscopic Avant-Metal kaller de det, noe som utvilsomt stemmer. Med medlemmer fra JR Ewing, Jaga Jazzist, Noplacetohide og Single Unit er det så nærme en  eksperimentell supergruppe man kan komme. Det man får fra gjengen på bandets første utgivelse er live-opptak fra perioden 2005-2009, fra både innland og utland. Med elleve intense og krevende låter - på grunn av både lydbildet og rytmene - tør jeg påstå at dette noe av det drøyeste som har blitt gitt ut omtrent noensinne.

Med abstrakte låt-strukturer, illsint presisjon og stålkontroll omringer KILLL deg fra start til slutt. Intenst presise start/stopp-partier, skriking og uvanlige taktarter er noen av ingrediensene KILLL bruker i musikken sin. Fra første låt RID til siste RAV blir du presset ganske langt ut mot yttergrensene for hva ørene kan tåle. Hard riffing repetert over flere minutter uten noen form for endring høres kanskje ikke direkte appelerende ut, men jeg digger det. Det er langt fra lettfordøyelig musikk, men etter de tre første sporene blir alt mye klarere for lytteren og musikken blir lettere å forstå. KILLL blir ikke mildere utover i albumet, det er lytteren som blir endret, ikke bandet. KILLL vokser på deg, synker inn i hodet og blir til noe mer enn bare kontrollert kaos. Det blir nærmest euforisk, så euforisk som metal kan bli etter min mening.

Å anmelde KILLL uten å skrive om dvd-delen av utgivelsen hadde vært respektløst, bandet selv markedsfører tross alt utgivelsen som dvd + cd og ikke omvendt. Video-opptak fra forskjellige konserter i perioden 2005-2009 er grunnlaget for både dvden og cden. Med sitt ekstreme lysshow, nøye gjennomtenkte scene-design og kameraer i publikum, på scenen like ved musikerne, i taket samtidig som mer tradisjonelle kameravinkler har gjort KILLL sin live-dvd til et kunsterisk mesterverk. Den intense klippingen, de animerte strobe-overganger og den eksperimentelle kameraføringen gjør at det er langt fra en enkel seeropplevelse. På samme måte som musikken er krevende for ørene er dvden krevende for øynene. Både cden og dvden fanger KILLL sitt uttrykk på magisk vis, alle som har sett dem på en scene vil sette stor pris på gjensynet og nye fans vil sikle etter muligheten å oppleve det på nært hold selv.

Denne utgivelsen viser klart og tydelig at KILLL er og blir et av landets beste band. De spiller musikk mange mest sannsynlig vil hate ved første lytt, men for de som setter pris på det ekstreme er dette rene gourmet-måltidet. Dette er ikke bare en samling av elleve låter, det er en fysisk opplevelse. Fysisk Format har lenge vært selskapet som har presentert det beste Norge har å by på av hard, eksperimentell musikk, med KILLL på merittlisten viser de knusende overlegenhet i nettopp dette. KILLL sitter på tronen, og ingen kan vippe dem av. Uten tvil.