ANMELDELSE: RELAX - DAS RACIST.

Tull, vas, Pizza Hut, Taco Bell, Michael Jackson, kaker og regnbuer. Velkommen til Das Racist sin mildt sagt fucked up verden.

Hvis du følger med på kredblogger som Stereogum og Pitchfork har du nok fått med deg en låt og to av trioen Das Racist. Med base i Brooklyn, New York har de to rapperne og akkompanerende beatmaker fått mye oppmerksomhet fra musikkblogger over hele verden. På sine tidligere utgivelser, Sit Down, Man og Shut Up, Dude viste Das Racist seg fra to forskjellige sider. Shut Up, Dude er mixtapen som inneholder den beryktede Combination Pizza Hut & Taco Bell, en låt som gjorde Das Racist til et viralt fenomen på YouTube. Hvorvidt folk likte låten var ikke viktig, Das Racist fikk navnet sitt ut til folket og ble kjapt en snakkis på nevnte kredblogger. På oppfølgeren Sit Down, Man ble humoren og det abstrakte akkompanert av litt mer seriøse vibber. Noe som gjorde den mixtapen til et mye mer helhetlig produkt.

Das Racist - Michael Jackson by Transdreamer

Hvis man ser bort fra den veldig tongue in cheek låten ?Pizza Hut & Taco Bell var Shut Up, Dude en mixtape som viste kvaliteter fra alle som er involvert i Das Racist. Unike flows, abstrakte tekster som refererer tusen forskjellige ting i en og samme låt og enormt leftfield instrumentasjon. Låter som Shorty Said, Ek Shaneesh og Chicken and Meat er perfekte eksempler på Das Racist sin formel. Mye humor, enormt catchy og minneverdig. Samtidig som selve beaten som regel kan få et dansegulv til å bli temmelig svett. Hva mer kan man kreve fra en trio som i utgangspunkt er de særeste folka på lang tid?

På Relax har Das Racist funnet den gylne middelvei mellom det seriøse og det mer humorbaserte i musikken de lager. De harde beatsene på låtene Michael Jacksom og Shut Up, Man lager et bakteppe som gjør at Das Racist fremstår som en mer tradisjonelt hiphop-gruppe, men leveringen av tekstene gjør at de skiller seg ut fra mengden. De fire første låtene på Relax er solide låter som er sterke hver for seg, og enormt sterke når de følger opp hverandre. Albumet har mange topper, men også noen låter som rett og slett blir kjedelige og uinspirerte satt opp mot høydepunktene.

Relax er langt fra et perfekt album, men 2/3 av Relax er gull for alle som har sansen for velprodusert, leken hiphop. Hvis du har hørt og likt mixtapene de har gitt ut til nå vil Relax føye seg inn i samlingen din uten problemer. Det er mye godt å hente ut fra denne skiva. Dansbare låter, sanger fylt til randen av herlige sitater og en forfriskende stemning fra start til slutt. Das Racist leverer godt på debutplata, selv om noen låter faller litt kort satt opp mot høydepunktene.