ANMELDELSE: JONAS ALASKA - JONAS ALASKA.

Unge Jonas Alaska innfrir forventningene som solid, voksen singer/songwriter på debutplata.

Jonas Alaska er mannen alle snakker om for tiden, med god grunn. Etter en maktdemonstrasjon av en konsert på Øya2011 begynte ballen virkelig å rulle for den unge musikeren. Med sitt tidløse lydbilde og herlige melodier levert av et selvsikkert og talentfull band gjorde han en konsert mange vil snakke om i en god stund. Når han nå skal ut på albumformatet er såklart forventningene store, og allerede i ingressen har jeg avslørt svaret på om han klarte det.

Albumet starter med låten Tonight, en up-beat låt som viser Jonas Alaska fra sin mer utadvendte side. Det er vanskelig å ikke tenke på Bob Dylan sitt backingband når man hører lydbildet Jonas Alaska drar med seg. At han til tider kan høres ut som et slags enmanns The Beatles bør også nevnes. Tonight har en herlig avslappa stemning som aldri mister verken den behagelige varmen eller rockedrivet, pop-kunst. Etter Tonight får vi en trio med låter som lener seg på mer typiske singer/songwriter, uten at han mister særpreget sitt. Stemmen til Jonas Alaska har særpreg uten å være eksentrisk, noe han skal ha mye respekt for. Han bruker sitt låtskrivertalent for å imponere, et ekstremt ektefølt uttrykk. Her er det ingen gimmicker, kun talent.

Midtveis i albumet finner vi låten Mary, I'll Remember This. En låt som i likhet med Tonight er mer upbeat enn de fleste andre låtene i albumets første halvdel. Jonas Alaska mestrer dette mer pop-baserte uttrykket meget godt også. Albumet går i berg- og dal-baner rent musikalsk, fra rolig og tilbalendt til 50s rocka popmusikk. Et unntak får vi helt på tampen av plata, låten You'll Never Sit Next To Me, en herlig låt med et blues-preg.

Konklusjonen er ganske enkel egentlig. Jonas Alaska har etter min mening levert et av årets beste album. Alt flyter godt fra start til slutt, det er egentlig ingen låter som kan bli kalt fyllmateriale. Alle ti låtene som er på albumet fortjener sin plass. Hvis du ikke har tatt deg tid til Jonas Alaska ennå, gjør det.