ANMELDELSE: SONGS OF YOUTH - LEIF & THE FUTURE.

Er Leif & The Future norsk pop sin fremtid?

Når Leif & The Future endelig slapp debutplata 23. September var det mange som forventet et popmesterverk. Det kan jeg med en gang si at vi ikke har fått, men vi har heller ikke fått et dårlig album. Songs of Youth starter i velkjent Leif & The Future stil, trommebeat med mye driv, omfavnende synther og som smått eksentrisk vokal. Post-punk med krydder av synth-pop. De har plassert hitlåtene You Like It Better og Let You Go like etter hverandre, henholdsvis spor to og tre. Disse låtene viser hva Leif & The Future kan få til, men samtidig gjør det at en del av de andre låtene faller gjennom som fyllmateriale, dessverre.

Leif & The Future - Let You Go by Brilliance Records

Songs of Youth er et album som har altfor høye topper til av lavpunktene blir interessante. Let You Go og Walked Away er to herlige pop-låter, gjennomsyret med entusiasme fra bandets side. I tillegg har albumet låter som A Place Where The Sun Shines som på ingen måte er elendige, men mer middels. Dette gjør at Songs of Youth er vanskelig å elske, vanskelig å hate men lett å kalle helt ok. Songs of Youth er rett og slett et helt ok debutalbum. Leif & The Future har utvilsomt peiling på hva de driver med, dessverre er debutalbumet veldig splitta. En halvpart er helt ok, den andre er over middels med nevnte unntak som høydepunkt.

Som du kanskje har skjønt blir konklusjonen ganske enkel. Songs of Youth er langt fra et dårlig album, men det kommer heller ikke til å bli husket som et av de beste debutalbumene i historien, heller ikke i 2011. En fin samling låter som verken vekker avsky eller vill entusiasme, rett og slett.