ANMELDELSE: DIAGRAMS EP - DIAGRAMS.

På sin selvtitulerte EP serverer Diagrams leken pop-musikk med et preg av alvor.

At det er Full Time Hobby som gir ut Diagrams kommer ikke som et sjokk for de som kjenner til selskapets historie. Med band som Timber Timbre, Tunng, The Leisure Society og Schools of Seven Bells på labellista kan man trygt si at de kan sin eksperimentelle pop-musikk. Nå føyes Diagrams inn på den lista, med en EP som inneholder fem låter på drøye tjuetre minutt. Hvis du liker det Tunng gjør vil du falle pladask for Diagrams. Pop-musikk gjort med akkurat nok lekenhet, blandet med rett mengde alvor er en kombinasjon som er vanskelig å slå.

Diagrams 'Antelope' by diagrams

EPen starter med den rolige men engasjerende låten Night All Night. En låt som inneholder alt det Diagrams vil få til. En sammensmeltning av synth-lyder, akustisk gitar, field-recordings og vokalharmonier. Dette er velkonstruert pop, skrudd sammen med en stødig og ømfintlig hånd. Ingenting er tilfeldig, samtidig som ingenting føles anstrengt. Låten som følger opp derimot, Antelope, er en mer up-beat låt med større fokus på den lekne siden av Diagrams enn den mer alvorlige vi får høre på førstesporet. Selv om Diagrams utstråler en annen stemning rent musikalsk gjør vokalen at alt henger sammen under samme paraply.

Gjennom hele EPen bruker Diagrams samme utgangspunkt, med forskjellige krydder i hver låt. Tredjesporet Hill trekker inn en blåserekke for ekstra dynamikk, på nevnte Antelope endrer vokalisten teknikken ørlite for å skape en mer tongue in cheek stemning, mer gøy, mindre alvor. På låten Woking blir referansepunktet Tv On The Radio enda sterkere, enormt tilstedeværende vokal med et romslig lydbilde. Selv om de aldri går inn i samme pumpende tempo som nevnte referansepunkt ofte drar i gang. EPen avslutter med et drøyt åtte og et halvt minutt langt spor , Icebreakers. En låt som starter i stereotypisk singer/songwriter-stil med kun akustisk gitar og vokal, selve låten rundes av etter knapt tre minutt og de resterende minuttene er field-recording som etterhvert fades ut.

Med denne EPen har Diagrams utvilsomt funnet et sted i mitt musikalske hjerte hvor de får bli en god stund. Ingen av låtene har særlige svakheter, bandet har snekret sammen fem låter som alle har spennende øyeblikk spredt utover hver enkelt låt, samtidig som EPen fungerer som et helhetlig produkt. Definitivt verdt en lytt eller ti fra alle med sansen for spennende pop-musikk.