ANMELDELSE: GI ET LITE PIP - SIGURD JULIUS.

I en kommune med drøye femten tusen innbyggere er det minst en fantastisk låtskriver.

Sigurd Julius fra Melhus, en kommune like sør for Trondheim er nå ute med en fersk 10-tommer på Kakao Musikk. Med et stålsikkert backingband tryller han fram låter som kan varme opp hvilken som helst høst-/vinter-dag, samtidig som de utvilsomt kunne vært soundtracket til varme sommerkvelder også. På EPen titulert Gi Et Lite Pip får du fire låter på et drøyt kvarter. Fra første akkord er slått er stemningen satt. Følelsesladd singer/songwriter-pop med engasjerende backingband. Tekster på morsmålet og en frontfigur som gir alt av seg selv. Dette er vise-pop så tett opp mot rock som er mulig uten å begynne å skrangle alá en viss Nilsen & Gjengen. Sigurd Julius bruker behagelige gitar-toner for å få frem de enkle men vakre melodiene sine.

Sigurd Julius - Sidensvans by Kakao Musikk

Alle låtene på EPen er solide stykker musikk, tilbakelendt vise-pop som aldri blir kjedelig. Sigurd Julius har akkurat passe nerve i musikken sin til at det blir engasjerende, og ikke minst holder han nok igjen til at det ikke blir masete. Han klarer seg usedvanlig godt på balansegangen mange tråkker skeivt på når det kommer til følelsesladd singer/songwriter-musikk. Selv om han har et backingband er hovedfokus rettet mot Sigurd Julius, tekstene, stemmen og melodiene. Åpningslåten Gi Et Lite Pip viser - som alle låtene egentlig - viser hvor moden Sigurd Julius er som låtskriver. Tekstene er ektefølte, melodiene er behagelige og interessante. Sistesporet Tynn Som Løv er et perfekt eksempel på hvordan en låt kan være enormt avslappende, men aldri kjedelig. Når alt kommer til alt er det det som gjør denne utgivelsen så herlig som den er. Sigurd Julius har truffet spikeren på hodet når det gjelder å lage god singer/songwriter-låter.

Som du kanskje forstår liker jeg denne 10-tommeren veldig mye. Solide låter som ikke mister gnisten selv etter tolv gjennomlyttinger på en dag, noe jeg kan bekrefte etter intens lytting til låten Gi Et Lite Pip i går kveld. Jeg ønsker Sigurd Julius lykke til og håper virkelig at Norge får øynene opp for den fine musikken han lager. EPen er ute på Kakao Musikk nå, du må høre dette.