ANMELDELSE: TAKE IT PERSONAL - PHILCO FICTION.

Philco Fiction lager alt-pop, eneste negative med det er at alt-pop er en vrien sjanger.

Take It Personal er Philco Fiction sitt debutalbum, ute nå på Brillance Records, samme selskap som har gitt oss pop-bandene Tôg og Leif & The Future. Philco Fiction tar en mer innadvent retning enn sine label-venner. Der hvor nevnte band vil få folk til å danse virker det som Philco Fiction vil pleie innsiden av hodeskallen din. Med et behagelig og spennende lydbilde omringer de deg med sin tilsteværelse. Albumet starter med Help!, en låt som tidligere har vært tilgjengelig som single. Låten har et minneverdig hook og spennende produksjon, men en ting som blir den røde og kjipe tråden i albumet er at Philco Fiction er såpass avslappet at det grenser til det apatiske til tider. Albumet har mange gode låter men en følelse jeg kun kan kategorisere som kjedsomhet ligger alltid og ulmer i bakgrunnen. Dessverre.

Philco Fiction - Help! by Brilliance Records

Albumet balanserer hele tiden mellom det enormt gode og det småkjedelige. Ta låten som følger opp Help!, nemlig The Youth. Den starter med en herlig pulserende rytme og akkurat passe store pusterom mellom hvert parti. Dessverre sklir låten litt bort fra dette mot slutten, noe som gjør at jeg blir litt skuffet. Første halvdel var virkelig herlig, men andre halvdel gjorde bare at jeg ville ha mer av det jeg fikk i starten. Dette problemet dukker for min del opp flere ganger gjennom albumet, god start, middelmådig avslutning. Ingenting på albumet er direkte dårlig, men heller ikke fantastisk. Philco Fiction har mye potensiale, men på Take It Personal sklir idéene litt ut i ingenting.

Take It Personal kommer neppe til å stå igjen som et suverent debutalbum, men Philco Fiction har nok av potensiale til at jeg ser fram til hva de får til på neste album. De ti låtene strekker seg over drøye førtiåtte minutter, et langt album satt opp mot typiske albumlengder innen pop anno 2011. Jeg vil gjerne høre et litt strammere Philco Fiction ved neste korsvei, kanskje jeg setter mer pris på dem da. Mer låter som I Want You, albumets høydepunkt for min del.