ANMELDELSE: KUBAR - RICH GIRL FUNERAL.

Britrock, dub og psychedelia og tusen andre ting, kan det bli bra da?

Rich Girl Funeral er et band fra Oslo, de har holdt det gående i noen år og fredag 28.Oktober slapp de debutplata, Kubar. Et album som drar deg gjennom et stort og variert utvalg inspirasjonskilder, men med hovedfokus på britrock/alt-rock fra 1990-tallet. De dype basslinjene trekker inn dub fra Jamaica og en vokalist som lener seg 30% på Built To Spill og 70% på mer moderne britrock alá tidlig Arctic Monkeys og Bromheads Jacket. Masse ord på kort tid, med erkebritisk aksent. Rich Girl Funeral gir deg mye å ta inn, men etter noen lyttinger er Kubar et meget fint album.

Første låt på Kubar er College Ziphood. En herlig låt som passer perfekt inn på en hvilken som helst sammenkomst midt på sommeren i solsteken. På denne låten føles Rich Girl Funeral ut som en slags sammenblanding av Brian Jonestown Massacre i sine lystige dager og Sublime, ment så positivt som mulig. Men, hvis du håpte at hele albumet skulle bli sånn blir du muligens skuffet, allerede på neste låt tar de en helt annen vinkling på lydbildet sitt. Et mer avbalansert og tilbakelendt lydbilde med hint til den -  med mangel på bedre forklaring - kommende Arctic Monkeys-aktige fraseringen.

Det som gjør Kubar til et vrient album å falle pladask for ved første lytt er at det skjer så mye i hver låt. Ved siden av de velkjente instrumentene gitar, bass og trommer hører vi innslag fra blåseinstrumenter, strykere, sampling av regnvær og diverse perkusjon strødd utover hele albumet. Noen av disse innslagene kan distrahere ved første lytt, men de aller fleste blir herlige små øyeblikk. Blåseren som kommer inn på det nest siste sporet Her Grandfather derimot, den sitter perfekt ved første lytt. Dett er et vanskelig band å sette en kort og bestemt merkelapp på.

Rich Girl Funeral er schizofrene til tusen, men på et rart vis henger alt sammen til slutt. Hvis du setter pris på britrock som ikke følger alle reglene i boka, Kubar er albumet for deg.

Latest tracks by Rich Girl Funeral