ANMELDELSE: I ET PARENTES - DISKO SLAM.

Mektig, progressiv trønderpostrock.

Innenfor sjangeren postrock kan forskjellen mellom bandene være veldig store og veldig små. Noen band lener seg mer på rock enn post, band som And So I Watch You From Afar (ASIWYFA). Andre mer mot post, det rolige, tilbakelendte som etterhver ender opp i en vill eksplosjon av akkorder og melodilinjer, band som Explosions In The Sky (EITS) er naturlig å trekke inn her. Jeg vil ikke si at Disko Slam fra Trondheim spiller postrock verken som ASIWYFA eller EITS, men de er nærmere førstnevnte. Vinyl 10tommeren I Et Parentes inneholder to låter, en på hver side, hver låt tikker inn på rundt åtte minutter. Kraftige riff, like kraftige trommer, klimprende gitarmelodier og tekster på dialekt. Dette er hovedsaklig rock, med krydder av post-rock og prog-rock.

Disko Slam - Mønsteret e satt by Kakao Musikk

Første låt ut er Mønsteret e Satt, en låt som starter der de stereotypiske postrock-låtene når klimaks. Harde riff med mye følelser og intensitet. Disko Slam roer ned låten etter den autoritære introen, stemningsfulle gitarmelodier og stram tromming holder interessenivået oppe, vokalen trer ikke inn før to minutter ut i låten. Tekster på norsk og denne typen lydbilde kommer alltid til å minne meg om Sinnssyk Ugle, et band fra Bodø som på sett og vis var forløperen til Kråkesølv. Bodø-dialekt og Trondheim-dialekt er selvfølgelig ikke helt like, men assosiasjonen er der uansett. Disko Slam lager lange låter, som nevnt er begge sporene på denne 10-tommeren rundt åtte minutter lange. De holder låtene spennende fra start til slutt, friske nye partier, variasjoner på riff fra tidligere i låtene og ti tonn spilleglede holder i massevis.

Når man snur den sorte vinylplaten rundt får man låten Ned, en låt som tar opp hele åtte minutt og tjueto sekunder. Denne starter i litt mer stereotypisk postrock-stil med svevende gitarklimpring før de mer rocka riffene inntar lydbildet. I motsetning til Mønsteret e Satt bruker Ned høyt-lavt-strukturen, harde partier delt opp av mer avbalanserte partier. Der Mønsteret e Satt var en herlig energisk progressiv postrock-låt med mange friske vendinger er Ned litt mer strømlinjeformet. Rundt midtpunktet i låten tar den seg litt sammen og slår fra seg, og Disko Slam viser at de utvilsomt er et dyktig og energisk band.

I Et Parentes er et veldig bra startskudd for Disko Slam, to sterke låter som gjør meg gira på å høre mer. 10-tommeren er ute på Kakao Musikk nå, kjøp den og støtt god musikk fra vårt fine land.