ANMELDELSE: SCARLET CHIVES - SCARLET CHIVES.

Majestetisk, svevende og stålsikkert fra Scarlet Chives.

Danske Scarlet Chives gir ut den selvtitulerte debutplaten sin idag, 4. November i Norge via Riot Factory. Det danske bandet med base i København snekrer sammen musikk i grenselandet mellom dream pop og shoegaze, av den energiske typen. Dette er på ingen måte utflytende, grøtete lydbilder med ti tonn effektpedaler. I bunn på mange av låtene ligger det solide basslinjer som holder drivet i låtene gående, perfekt eksempel på dette er singelen The Horror som jeg hadde nettpremiere på i slutten av Oktober. Trommene og bass-linjene skaper et fundament som låtene kan vokse seg store på. Når man blander disse elementene med den særegne vokalen til Maria Mortensen blir Scarlet Chives til et ganske unikt band. Assosiasjoner til mangfoldige band/artister dukker opp, men ingen av dem blander disse elementene på samme vis som det disse danske får til.

Åpningssporet So Sing We er en låt som smyger seg inntil deg, med piano-klimpring og vakker vokal. I mine ører høres Maria Mortensen ut som CocoRosie uten å få samme freakshow-aktige utstråling. En følelse av alvor preger vokalen hennes, samtidig som den er nydelig å høre på. Andresporet The Horror ble som nevnt sluppet som singel mot slutten av Oktober, en eksplosjon av en låt. Her kommer også de tykke, markerte basslinjene inn og holder det ellers ganske utsvevende lydbildet på plass. Disse to låtene er gode eksempler på hva du kommer til å finne i dette albumet. Energiske shoegaze-rockelåter og mer tilbakelendte låter om hverandre. En formel som fungerer veldig godt gjennom store deler av albumet.

En låt ved navn Don?t Put Your Hands There dukker opp rett før albumet er kommet midtveis. Denne låten inneholder alt jeg trenger i en energisk dream pop-låt. Trommerytmen, vokalen, gitarriffet. Alt er gjennomtenkt, alt er kalkulert men samtidig høres alt så ekte ut. Scarlet Chives legger mye sjel i musikken sin, noe som utvilsomt kommer frem på dette albumet. Krydder fra en støyete gitar var prikken over den allerede magisk gode i?en som denne låten er. Scarlet Chives kan det å sette sammen låter som er interessante fra start til slutt.

Scarlet Chives har lagd et av de beste albumene jeg har hørt i år. Alle de ti sporene har noe eget å komme med, samtidig som det helhetlige inntrykket er bunnsolid. Hvis du setter pris på dream pop, shoegaze eller vakre stemmer så er Scarlet Chives definitivt verdt en lytt eller ti.