ANMELDELSE: ROAMING RECORDS SESSION VOL.1 - LOOKS.

Sjelfulle låter fremført så nært konsert-formatet man kommer uten å stå på en scene.

Bergensbaserte Looks er første band ut i Roaming Records sitt konsept Roaming Records Live Sessions, hvor de inviterer artister og band til studio med kun et krav; at alt må spilles inn live - i et opptak. Musikken til Looks kan til en viss grad sammenlignes med det Jarle Bernhoft gjør, minus all pedal-jokkingen. Dett er soul-inspirert singer/song-writer musikk, fremført med kun akustiske instrumenter og vokal. Looks går for en enkel innpakning på låtene sine, noe som slår begge veier. Åpningssporet Old Tunes er en herlig pop-låt av typen som passer perfekt til en varm sommerkveld, allsangvennlig hook og et tempo som aldri blir verken for raskt eller for tregt, eneste jeg savner er mer særpreg og egenart.

Gabriella, neste låt ut er mye roligere enn Old Tunes. Det nærmeste man kommer en vaskeekte ballade på denne utgivelsen. I likhet med Old Tunes klarer denne låten å holde interessen min gjennom hele sporet, man hører mye spilleglede i Looks sin fremførelse. Eneste negative jeg har å si er at begge låtene kunne blitt komprimert litt, begge to runder fem minutter. Et par repetisjoner for mye for min del. Tredje låt ut derimot gjør seg fortjent til hele spilletiden på 5:22. Høydepunktet på utgivelsen må nok være sistesporet, Disordered. En herlig låt med leken vokalprestasjon og enkelt men effektiv gitarspilling.

Roaming Records Session Vol. 1 er en fin lytt, men har litt for få minneverdige øyeblikk til å bli så mye mer enn nettopp det, en fin lytt der og da. Looks har utvilsomt talent, men i mine ører klarer ikke disse låtene å skille Looks fra andre lignende band/artister. Gode låter, men ingenting setter seg fast i minnet. Jeg har hørt gjennom de fire låtene mangfoldige ganger og kan fremdeles ikke nynne en eneste av låtene. Dette er låter som er gode i øyeblikket, men som blir glemt etterhvert. Jeg liker det Looks prøver på, men savner særpreget. Jeg syns alikevel at du bør sjekke ut dette, det er fine låter selv om jeg ikke blir så voldsomt revet med.