ANMELDELSE: LIVSTID - LIVSTID.

Tight og stålsikkert fra et av nåtidens råeste norske punkband.

Jeg skal ikke komme her og si at jeg er spesielt tidlig ute med denne anmeldelsen, plata kom ut 23.Oktober, altså for så og si en måned siden. Jeg har hørt mye på Livstid sin første fullengder, et album fullstappa av råskap, sylskarpe gitarer og herlig attitude og syns at den fortjener å skrives om. Livstid spiller punk på norsk og kommer fra Bergen, de legger seg på den tyngre siden av sjangeren punk og lirer av seg hardtslående godlåter med tekster rundt politikk, egoisme og andre sentrale punkt innen punk-lyrikk. Enda en ting som er tro til sjangeren er lengden på både enkeltlåtene og albumet som helhet, alle låtene holder seg under tre minutter og albumet ligger og lurer like under halvtimen. Dette er punk som punk skal være.

Livstid - Du e feig by TigerFysiskFormat

I følge bandet selv og Fysisk Format er sjangeren innen hardcore Livstid spiller kalt D-beat hardcore. En sjanger med Discharge som gallionsfigur. Hardcore-trommer og blytunge riff. Livstid finner ikke opp hjulet her, men de kjører både hardt og stødig innenfor sjangerens grenser. Låt på låt med pur punk-energi, seksten låter på under halvtimen. Livstid pumper dem ut i et forrykende tempo. Lydbildet de får til på dette albumet er en nydelig blanding av skittent og glatt, skittent nok til å være tro til sjangeren og glatt nok til at låtene skiller seg fra hverandre også. Soleklare høydepunkt for min del må være den drøye Alltid Beredt, en låt som pulveriserer alt i sin vei med tromming som jager deg gjennom hele sporet. Slike spor finner man strødd utover hele debutplata til Livstid, noe som gjør albumet til en minneverdig skive i det norske punk-landskapet.

Noen av låtene faller litt kort satt opp mot høydepunktene på albumet, selv om det ikke ødelegger særlig for albumet som helhet. Enkelte låter er utvilsomt store høydepunkt, men de låtene som ikke når helt opp holder et godt nivå til tross for at de ikke røsker like godt som de andre. Når alt kommer til alt er Livstid et band som griper tak i deg på spor en og tviholder helt til siste runde med riff er over. Hvis du setter pris på skitten, blytung punk med et helvetes driv så er Livstid sitt debutalbum utvilsomt for deg. Albumet er som nevnt allerede ute, via Fysisk Format, sjekk ut!