ANMELDELSE: COMETS - CALL:VEGA.

Akkurat passe emo, akkurat passe tøff.

Call:Vega, et Oslo-band med tilknytninger til band som Rumble In Rhodos, Goonfight og Lukestar. I følge presseskrivet har Call:Vega eksistert av og på siden gutta var i ungdomsårene. Debutalbumet kom ikke før forrige fredag, og takk og lov for det. Dette er den hardeste indierock-skiva Norge har å by på i år. Å balansere så stålsikkert mellom småskrikete emo av typen 90-tallet og tunge gitarer som lener seg mer mot hard punk fortjener litt applaus. Call:Vega har ikke lagd det beste albumet i 2011, men utvilsomt et album du bør ofre litt tid til. Førstesingelen Animal viste dem fra sin frenetiske og mer emo side, andre spor på albumet har tydelige postrock-tendenser, type tung postrock.

Call:Vega - Animal by TigerFysiskFormat

På Comets veksler Call:Vega mellom disse to sidene av seg selv på meget godt vis. Høydepunktene for min del må være de tyngre låtene med postrock-tendenser som aldri har oppbygningen som sjangeren postrock bruker så mye, men som ligger og slår fra seg rett rundt kokepunktet. Herlig. Midtveis i albumet får vi låtene Stromatolite og Doomsday Romantics, mine favorittlåter fra hele albumet. Call:Vega holder kvaliteten oppe gjennom hele albumet, ingen av låtene føles uinspirerte ut, ingen av sporene er fyllmateriale. Mot slutten av albumet kommer det frenetiske uttrykket som vi hørte på Animal tilbake, på låten Fallen Stars, enda et høydepunkt på albumet.

Vokalen i Call:Vega må snakkes litt om, den er så ektefølt. Alt vokalist Mads skriker ut påvirker deg, ingenting faller flatt. Dette er en av de største grunnene til at Comets er et så bra album som det er. Vokalen og lydbildet. Gitarene slår akkurat hardt nok, det samme gjør trommene. Som nevnt innledningsvis; akkurat passe emo, akkurat passe tøff. Call:Vega bør ikke unngås, de bør omfavnes. Hør på Call:Vega, jeg ber deg.