ANMELDELSE: ULIGE NUMRE (EP) - ULIGE NUMRE.

Danmark har tidligere i år gitt meg et av mine favorittalbum i 2011, nå kan de føye en dansk EP inn på EP-topplisten min også.

Ulige Numre er et band jeg har gledet meg over siden jeg hørte låten København en tidlig morgen i starten av Oktober. En herlig låt med blåsere, nydelige melodier og en vokal som var akkurat passe særegen til å skille seg ut uten å vær sær. Ulige Numre spiller danskspråklig indie-rock, med store doser pop. På sin selvtitulerte EP gir de oss fem låter, tidligere nevnte København og fire ferske låter. EPen starter rett på sak med nevnte låt, en perfekt introduksjon til det Ulige Numre har å by på utover i låtene. Der København har en gladmelankolsk stemning har Navn i Sne, låt nummer to på EPen, et hakket lystigere uttrykk. De slipper ikke helt tak på det det skjøre, men melodiene er enda mer klangfylte og sommerslige på denne sporet.

Halveis gjennom EPen tar de alt ned flere hakk, Så Let er det nærmeste Ulige Numre kommer en typisk ballade-låt. Behagelig klimpring på gitaren, lett perkusjon og en fyldig bassgitar gjør låten til et fint pusterom mellom de mer up-beat låtene. Jo mer jeg hører på denne EPen jo vanskeligere er det å tro at dette er debuten til Ulige Numre. Det låter så voksent, modent og kompakt. Disse fem låtene kommer til å være på rotasjon hos meg i lang tid fremover, helt til det forhåpentligvis kommer et helt album fra de flinke danskene. Avslutningslåten Sølvvognen, som forøvrig er EPens lengste låt på like under fem minutter er alene verdt den lille prisen du må betale for EPen.

Danske Scarlet Chives har levert et av mine favorittalbum i år, nå er en EP fra samme land på listen over mine favoritt EPer også. Å servere fem låter som alle er fantastiske er ikke lett i en sjanger så overbefolket som det indie-rock/pop har blitt de siste årene. Disse danske klarer det og jeg takker dem for det. Gå ikke glipp av Ulige Numre. Hør København like under for å skjønne hvorfor.